انجمن دانشجویان - مطالب ارسال شده توسط admin

برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید
برای سفارش تبلیغات کلیک کنید

آرشیو

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب : 139
کل نظرات : 0
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا : 0
آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 19
ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز : 28
آي پي ديروز : 17
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 392
بازدید سال : 1,663
بازدید کلی : 10,226
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 3.144.242.238
مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل :
امروز : جمعه 28 اردیبهشت 1403

ورود کاربران


رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

سورس کد بازی ماشین به زبان #c سی شارپ

سورس کد بازی ماشین به زبان #c سی شارپ

در این سورس کد بازی ماشین که به زبان #c سی شارپ نوشته شده با استفاده از winForms   و رویداد های صفحه کلید و تایمر یک بازی ماشین پیاده سازی گردیده است .

*کلید های جهت دار باعث حرکت ماشین شده.

*پروژه در برنامه Visual studio زده شده بنابراین برای اجرای این برنامه نصب این برنامه روی سیستم از الزامات است.

*تصاویر و خروجی های برنامه:

جهت دنلود سورس کد بازی ماشین کلیک نمایید

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400 ساعت: 22:45

نظرات(2)

تعداد بازديد : 54

به این پست رای دهید:

راهبردهای مقابله با استرس

امروزه استرس و رویدادهای تنش زا، بخش انکار ناپذیر زندگی روزانه است که می تواند بهداشت جسم و روان را متأثرکند . برخی بر این باورند که استرس با غالب بیماریهای آدمی در رابطه است و چنانچه به نحو مطلوبی اداره نشود، پیامدهای نامطلوب رنج، بیماری و صرف هزینه های گزاف را در پی خواهد داشت. افراد به روشهای مختلفی استرس را تجربه می کنند و در نتیجه سعی میکنند با اتخاذ شیوه های منحصر به فردی به مقابله با آن بپردازند. سه راهبرد مقابله با استرس عبارتند از: 1 -راهبرد مقابله ای مسئله مدار 2 -راهبردهای مقابله ای هیجان مدار 3 -راهبرد مقابله ای اجتنابی. در یک تعادل دو سویه، بهداشت و سلامت روانی از سویی از نتایج انتخاب و استفاده از راهبردهای مقابله ای مؤثر و متناسب با تغییر و تنش محسوب میگردد و از سویی دیگر خود زمینه ساز فضای روانی سال است که در پرتو آن شناخت صحیح و ارزیابی درست از موقعیت تنش زا برای انتخاب راهکار مقابله ای مؤثر میسرمیگردد. به همین دلیل در این مقاله تلاش می شود تا راهبردهای مقابله ای متفاوتی که توسط افراد به کار برده می شود مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه بهره گیری افراد از این راهکارها در موقعیت های مختلف استرس زا بررسی می شود.

برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد.
راهبردهای مقابله با استرس
با رعایت و بکارگیری این روشها، می توانیم علاوه بر حل یا کم کردن مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم و استرس خود را کنترل کنیم:
1- راهبردهای شناختی( خودآگاهی)
آگاهی یافتن از احساسات خود: از آنجایی که افراد از نظر سطح هیجانی با یکدیگر متفاوت هستند، گروهی زود هیجان زده شده، خوشحال یا مضطرب می‌شوند، گروهی دیرتر برانگیخته شده، حساسیت کمتری دارند؛ یکی از دلایل تفاوت، در ساختار ژنتیکی است و دیگری در محیط زندگی و نحوه‌ی تربیت افراد است. با آگاهی از ساختار هیجانی خود ، کنترل بیشتری می‌توان برفشارهای روانی ایجاد شده اعمال و پیشگیری کرد.
آگاهی یافتن از افکار خود:  هنگام مواجه شدن با استرس، برخی افراد نگرش منفی نسبت به خود داشته، مهارت‌هایشان را دست کم می‌گیرند، بنابراین دچار اضطراب یا افسردگی یا... شده و این منجر به بروز رفتارهای نامناسب می‌شود، در حالی که اگر افکار خود را بشناسیم،می‌توانیم افکار خود را کنترل کرده، استرس را از بین برده و پیشگیری کنیم.
آگاهی از چگونگی پردازش و تفسیر رویدادها:  باید این مساله که چه‌طور موقعیت‌ها را ارزیابی می‌کنیم؟ چه طور رویدادهایی را یادآوری می‌کنیم که با باورهایمان سازگارترند؟ باید توجه داشت که هر فرد متناسب با باورها و عقاید  خود اطلاعات دریافتی را پردازش و ادراک می‌کند.
2- راهبردهای رفتاری
نظام‌های پشتیبانی: استفاده از نظام‌های پشتیبانی، از فشار روانی کاسته و اعتماد به نفس و شور زندگی را درما تقویت می‌کند.
 مشاوران حرفه‌ای: در زمینه‌های افزایش اعتماد به نفس و تفکر منطقی اگر نزدیکان یا خودمان نتوانیم کمکی کنیم باید از مشاوران  کمک گرفت.
مشکل گشایی: نوعی مهارت عملی است که احساس توانمندی و تسلط بر اوضاع را افزایش می‌دهد.
 آرامش: آرامش دادن به خود یکی از سودمندترین روشها برای مقابله با مشکلات است.
تلقین به خود: به صورت صحبت کردن با خود در مواجه شدن با مشکلات، هنگام عبرت گرفتن از رویدادها موثر است.
شوخ طبعی:  مانع از آن می‌شود که تسلیم نتیجه‌گیری‌های منفی شویم و در اطرافیان نیز تاثیر مثبتی دارد.
    ورزش: ورزش نیز در احساس تسلط روانی بر خود موثر است.
    پاداش به خود: به خاطر کارهای خوب به خودمان پاداش دهیم.
( مهارت مقابله با استرس، شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تاثیر آنها بر فرد است. به عنوان مثال اولین روز مدرسه، امتحان، از دست دادن اتوبوس، صحبت کردن در جمع، اولین روز کاری، از دست دادن عزیزان و... می‌باشد).

منبع:مقاله راهبردهای مقابله با استرس

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 21:03

نظرات(1)

تعداد بازديد : 61

به این پست رای دهید:

دیدگاه‌های مربوط به خلاقیت

آفرینندگی یا آفرینشگری یا خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همهٔ ابعاد و جوانب زندگی وی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است. همهٔ علوم، تولیدات، فناوری‌ها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به‌طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیهٔ دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت امکان‌پذیر نیست. .

 

 

  ایجاد تحولی در کرسیهای نظریه پردازی هدفی است که این مقاله نشانه گرفته است. کرسیهای نظریه پردازی در وضعیت موجود, عملیات نظریه سنجی و نظریه شناسی را انجام می دهند, نَه نظریه پردازی را. در این مقاله با تعیین شاخصهای ده گانه ای برای خلاقیت و نوآوری که جوهره نظریه پردازی است, پیشنهاد شده است که موقعیتی علمی بر اساس شاخصهای یاد شده برای صاحبان فکر خلاق و ایده های نوین, فراهم شود تا در آن موقعیتها با کمک صاحب نظران به پرورش و تکمیلِ ایده و نوآوریِ خود بپردازند.

امروزه ثبات در محیط کار جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده است جامعه امروز پیوسته دچار تحول و دستخوش دگرگونی است برای زیستن درچنین محیط متغییر و بی ثباتی نیاز به کارکنان و مدیران خلاق است اینک سازمانها باید نگرش ( آینده ای وجود ندارد بلکه آن را باید خلق کرد و فقط سازگاری با تغییر کافی نیست بلکه باید آن را دوست داشت)  را در اذهان مدیران و کارکنان خود بوجود آورند امروزه سازمانها نمی توانند با دل بستن به توان بالای تولیدی و اجرای چند طرح خلاقانه بر رقبای کوچک فائق آیند
تمام موفقیتها و پیشرفتهای فرد و سازمان در گرو اندیشه بارور و پویا و موثر است از پیچیده ترین و عالی ترین جلوه های اندیشه انسان تفکر خلاق اوست.
از این رو سازمانها باید شرایطی را فراهم کنند تا استعداد و خلاقیت کارکنان بارور شده و همه آنها روحیه خلاقیت و کارآفرینی پیدا کنند و به راحتی بطور مستمر به صورت فردی یا گروهی فعالیتهای نوآوری خود را به اجرا در آورند.

منبع:مقاله دیدگاه‌های مربوط به خلاقیت

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 21:02

نظرات(0)

تعداد بازديد : 61

به این پست رای دهید:

خود تنظیمی

پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی و کسب موفقیت زندگی اجتماعی و بهبود عملکرد دانشجویان از مهمترین مسایلی هستندکه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. دانشجویان در مرحله ای از زندگی قرار دارند که نه به خانواده وابسته هستند و نه به طور کاملوارد جامعه شده اند، آنان نه از طرف خانواده قابل نظارت و کنترل هستند ونه از طرف جامعه. مهمترین عواملی که می تواند سبب بهبود عملکرد دانشجویان در این برهه از زندگی گردد دو مولفه و ویژگی مهم روان شناختی خود تنظیمی و خود کارامدی است. دارا بودن این دو مولفه به آنان اجازه می دهد تا مسایل و عملکرد های شان - را در محیطی که چندان نظارت، کنترل یا همکاری از سویخانواده دریافت نمی کنند – به گونه ای مطلوب و مستقلانه تنظیم نموده و کارامد باشند. خودکارامدی دانشجویان از عوامل مختلفی تاثیر می پذیردکه از جمله آنها می توان به انگیزش های مختلف روانی مانند انگیزه پیشرفت/ تحصیلی اشاره نمود، گرایش به عملکرد و تعلل ورزی، فراشناخت،ویژگی های شخصیتی مانند اعتماد به نفس، فرسودگی تحصیلی، نقش والدین و اساتید و ... را نام برد

رشد خودتنظیمی در فرد
توانایی شما در خودتنظیمی به عنوان یک بزرگسال ریشه در کودکیتان دارد. یادگیری این مهارت برای کودک از نظر بلوغ عاطفی و ارتباطات اجتماعی در آینده اهمیت دارد.
بلوغ عاطفی به فرد کمک می کند که در مواجهه با تهدیدات عاطفی، اجتماعی و شناختی در محیط با صبوری و تفکر بیشتری برخورد کنند.
خود تنظیمی چه اهمیتی دارد؟
خود تنظیمی شامل ایجاد یک وقفه بین احساس و عمل است تا فرد تفکر بیشتری روی آن داشته باشد و برنامه ریزی بهتری بکند.
درک مشکلاتی که فقدان خود تنظیمی در زندگی به وجود می آورد ساده است. کودکی که از روی خشم دیگران را کتک می زند، در بین همسالانش محبوب نیست و در مدرسه دچار انزوا خواهد شد.
بزرگسالی که فاقد این مهارت است، دارای اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی است و دچار مشکل استرس و ناامیدی است.
گاهی فقدان این مهارت خود را به شکل خشم یا اضطراب نشان می دهد و در موارد شدیدتر به صورت اختلال روانی بروز می یابد.
خودتنظیمی از این جهت نیز مهم است که باعث می شود شما بر اساس ارزشها و معیارهای اجتماعی رفتار کنید و خود را به شکل درست ابراز کنید.
اگر به موفقیت تحصیلی اهمیت می دهید، این مهارت باعث می شود به جای وقت تلف کردن، تست بزنید.
اگر به کمک کردن به دیگران اهمیت می دهید، این مهارت باعث می شود در کار به همکارتان کمک کنید.
مزایای توسعه مهارت خودتنظیمی
مزایای بی شماری برای این مهارت ذکر می شود که عبارتند از:
    دیدن نقاط قوت و خوبی در دیگران
    دیدن فرصت های جدید در چالش ها
    حفظ ارتباط با دیگران
    تلاش کردن در سختی ها
    انعطاف پذیری بیشتر و سازگاری با موقعیت ها
    کنترل شرایط در صورت لزوم
    آرام کردن خود در زمان ناراحتی و خشم

منبع:مقاله خود تنظیمی

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 21:01

نظرات(0)

تعداد بازديد : 55

به این پست رای دهید:

تنیدگی والدینی

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تنیدگی والدینی و سلامت عمومی در مادران دارای فرزندان خردسال و آزمودن روی آورد ضربه گیر اشتغال در یک بافت پرتنیدگی حرفه ای (پرستاری) اجرا شد. بدین منظور گروه نمونه ای به حجم 140 نفر (70 پرستار، 70 خانه دار) از مادران شهر رشت با روشهای نمونه گیری سهمیه ای (گروه پرستار) و در دسترس (گروه خانه دار) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شاخص تنیدگی والدینی (PSI)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و یک پرسشنامه حاوی گزاره هایی برای کنترل برخی از متغیرها بودند. آزمودنیها در دو نوبت ابتدا به شاخص تنیدگی والدینی پاسخ دادند و سپس پرسشنامه سلامت عمومی را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که بین میزان سطوح تنیدگی والدینی دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد، اما تفاوت بین میزان سلامت عمومی دو گروه فقط در زیر ـ مقیاس افسردگی معنادار است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که اثر اصلی تنیدگی والدینی بر سلامت عمومی معنادار است. اشتغال در سلامت عمومی هیچ اثر معناداری ایجاد نمی کند در حالی که اثر متقابل بین اشتغال و تنیدگی والدینی بر سلامت عمومی معنادار است. بدین صورت که اشتغال اثر منفی تنیدگی والدینی بر سلامت مادر را تعدیل می کند. این یافته ها با توجیه اهمیت دوره خردسالی در تجربه تنیدگی مادران خانه دار، بر پیامدهای روانشناختی و جسمانی زیان آور این تنیدگی و ضرورت طرح برنامه های پیشگیرانه حمایتی تاکید می کنند و نقش تعدیل کننده اشتغال حتی در وضعیتهای تنیدگی زای حرفه ای مانند پرستاری را مورد تایید قرار می دهند.

این پژوهش ازنوع پژوهش های همبستگی وتوصیفی است که هدف آن بررسی ارتباط بین تنیدگی والدینی با مکانیسم هایدفاعی نوجوانان است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دخترسال سوم مقطع راهنمایی تحصیلیشهرمشهدبود. باروش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به حجم 200 نفر(200 دانش آموز و 200 مادر) انتخابشد. ابزارپژوهش شاخص تنیدگی والدینی (PSI) وپرسشنامه مکانیسم دفاعی بود.جهت تجزیه وتحلیل داده ها ازضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون گام به گام استفاده گردید ونتایج بیان گراین بودکه : بین تنیدگی کلی والدینی (مادر) وخرده مقیاس های احساس صلاحیت والد،دلبستگی والد وافسردگی والد با مکانیسم های دفاعی رشد یافته فرزند رابطهمعکوس ومعناداری وجود داشت وبین روابط باهمسر،انزوای اجتماعی، سلامت والد ومحدودیت نقش بامکانیسم های دفاعیرشد یافته رابطه معناداری وجود نداشت. بین تنیدگی کلی والدینی (مادر) وهمه خرده مقیاس های یاد شده بامکانیسم هایرشد نایافته فرزند نوجوان رابطه مستقیم ومعنادار وجود داشت .نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برای مکانیسم های رشدیافته فقط دلبستگی والد وبرای رشد نایافته دلبستگی والد وسلامت والدپیش بینی کننده است.

منبع:مقاله تنیدگی والدینی

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 21:00

نظرات(0)

تعداد بازديد : 57

به این پست رای دهید:

اهمال کاری

  اهمال کاری در موقعیت های گوناگون زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی رخ می دهد و یکی از مشکلات رفتاری است که شیوع بسیار زیادی دارد. این پدیده بمانند اغلب پدیده های روانشناسی دیگر، معلول سایر متغیرهای روانشناختی است وخود نیز می تواند علت پدیده هایی باشد که بر آن ها اثر می گذارد. اهمال کاری پدیده ای وابسته به فرهنگ است و بر اساس ارزش ها و آموزها های فرهنگی می توان تعبیر و تفسیر کرد. هدف: هدف از مقاله تحلیلی- توصیفی پیش روی بررسی متغیرهایی روانشناختی است که باعث بروز اهمال کاری در افراد می شود. لذا با توجه به نوع پژوهش، مرور ادبیات پیشین و بررسی کتابها، مجلات، مقالات و سایت هایی که در رابطه با علل اهمال کاری در افراد بحث نموده اند، در این مقاله بررسی می شود.نتیجه: نتایج پژوهش حاضر مدل تحلیلی را ارائه می نماید که علل اهمال کاری افراد را در چهار حیطه روانی و شخصیتی، محیطی، شناختی و فراشناختی بررسی می کند. شناخت این عوامل و بررسی نوع اهمال کاری افراد می تواند در تسریع درمان آن ها کمک نماید

هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط اضطراب و کمال‌گرایی با اهمال‌کاری تحصیلی و تعین توان پیش‌بینی این دو متغیر در تعامل با متغیر جنسیّت به منظور پیش‌بینی میزان اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بود. همچنین مطالعه میزان اهمال‌کاری دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی در سال‌های تحصیلی متفاوت از اهداف دیگر پژوهش بود. نمونه مورد مطالعه 310 دانشجوی پسر(157) و دختر(153) دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان مشهد را شامل بود که به شیوه تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند وبه طور همزمان به آزمون‌های اهمال‌کاری لی، کمال‌گرایی اهواز و اضطراب نجاریان و همکاران پاسخ دادند. به منظور تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری، میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t، تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. نتایج، نشان‌دهنده این واقعیت بود که اضطراب پیش‌بینی کننده معناداری برای اهمال‌کاری تحصیلی است. همچنین بر‌طبق نتایج مشخص شد که کمال‌گرایی و سال تحصیلی دانشجویان پیش‌بینی کننده معنادار این متغیر به طور کلی نیست. به علاوه تفاوت‌های یافت شده بین میزان اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان پسر و دختر وگروه‌های مختلف بر اساس رشته تحصیلی آن‌ها معنادار نبود.

منبع:مقاله اهمال کاری

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 20:58

نظرات(0)

تعداد بازديد : 57

به این پست رای دهید:

اعتماد به مدیران

امروزه، بسیاری از سازمان‏ها بیش از پیش از کارکنان خود می‏خواهند در دنیای مدام در حال تغییر، که رقابت در آن شدید است، برای پیشبرد و دست‏یابی به اهداف سازمانی به ابراز ایده و آرای خود بپردازند. از این رو، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر اعتماد کارکنان به مدیران بر آوای کارکنان با نقش تعدیل‏کنندة رفتار‏های توانمندساز مدیران در سازمان فنی و حرفه‏ای استان گیلان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة جمع‏آوری داده‏ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعة آماری، کلیة کارکنان سازمان فنی و حرفه‏ای استان گیلان (459 نفر) است که با روش نمونه‏گیری سهمیه‏ای نمونه‏ای به حجم 210 نفر با استفاده از فرمول کوکران تعیین شد. برای گردآوری داده‏ها، پرسش‏نامة اعتماد به سرپرست مک آلیستر، توانمندسازی رهبر آرنولد و همکاران، و آوای کارکنان ون داین و لیپاین به‏کار گرفته شد. روش تجزیه و تحلیل داده‏ها شامل دو روش توصیفی و استنباطی بود که با استفاده از نرم‏افزارهای Spss 20 وSmart Pls 2  انجام گرفت. بر اساسا نتایج این پژوهش، اعتماد به مدیران بر آوای کارکنان تأثیر مثبت (504/0=β) و معنادار (96/1 t>) دارد و همچنین تأثیر سازه‏های تعدیلی تصمیم‏گیری مشارکتی و مربیگری معنادار و با ضریب مسیر استاندارد به‏ترتیب (22/0 =β) و (282/0 =β بوده است؛ درحالی‏که سازة اطلاع‏رسانی در تأثیرگذاری اعتماد به مدیران بر آوای کارکنان معنی‏دار نیست و نقش تعدیل‏کننده ندارد. همچنین، شدت اثر تعدیل‏کنندگی دو سازة تعدیلی تصمیم‏گیری مشارکتی (086/0 = F2) و مربیــگری (12/0 =F2) تأیید شد.
تاکنون، در پژوهش‌های حوزه‌ ارزیابی و مدیریت عملکرد، بیشتر به تأثیر عوامل سامانه‌ای بر اثربخشی این‌گونه سامانه‏ها توجه شده و تأثیر تعاملات انسانی کمتر مد‌نظر بوده است. همچنین به نظر می‏رسد در سازمان‌ها نیز، در طراحی سامانه‏های ارزیابی و مدیریت عملکرد، به عوامل سامانه‌ای، بیشتر از تعاملات انسانی اهمیت داده می‌شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ اعتماد کارکنان به مدیر به‌عنوان یک پدیده‌ تعاملی با اثربخشی نظام ارزیابی عملکرد و مقایسه‌ آن با رابطه‌ سهولت استفاده از سامانه به‌عنوان یک پدیده نظام‌مند با اثربخشی این سامانه است. این پژوهش در دو سازمان ایرانی در دسترس و  دارای سامانه ارزیابی عملکرد، انجام شده است. تعداد 170 پرسشنامه بین کارشناسان و مدیران میانی پخش شد که در مجموع 146 پرسشنامه‌ قابل‌استفاده گردآوری شد. تحلیل عاملی اکتشافی برای مشخص‌نمودن عوامل اصلی، تحلیل واریانس برای آزمون توافق گروهی و رگرسیون چندگانه برای یافتن روابط بین متغیرها انجام شد. نتایج پژوهش، همبستگی آماری معنی‌داری از اثربخشی این سامانه را بین دیدگاه‌های مدیران و کارکنان نشان نمی‏دهد؛ این نتیجه، نشان‌دهنده‌ تفاوت دیدگاه این دو گروه درباره‌ این موضوع است. اعتماد کارکنان به مدیران‌شان، برخلاف سهولت استفاده از سامانه، رابطه‌ آماری معنی‌داری با اثربخشی سامانه از دیدگاه کارکنان دارد. در مقابل، سهولت استفاده از سامانه، رابطه‌ معنی‌داری با اثربخشی سامانه از دیدگاه مدیران دارد. همچنین، براساس نتایج تحقیق، گرایش کارکنان به اعتماد، تنها متغیر این پژوهش است که با هر دو دیدگاه سنجیده‌شده از اثربخشی سامانه‌ ارزیابی عملکرد رابطه دارد.

منبع:مقاله اعتماد به مدیران

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 20:57

نظرات(0)

تعداد بازديد : 56

به این پست رای دهید:

اعتماد به رهبر

هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار، اعتماد نسبت به رهبر و اعتماد سازمانی است. در این تحقیق،ادراک کارکنان از حاکمیت رهبری خدمتگزار در سازمان به عنوان مولفه تاثیرگذار بر اعتماد نسبت به رهبر و سازمان، مد نظر قرار گرفته است. روش پژوهش مبتنی بر تحلیل توصیفی و نمونه آماری شامل 150 نفر از کارکنان سازمان های مختلف بوده است. تحلیل داده ها نشان می دهد ادراک کارکنان از حاکمیت رهبری خدمتگزار، با اعتماد نسبت به رهبر و سازمان رابطه مثبت دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد سازمان های با رهبری خدمتگزار، سطوح بالاتری از اعتماد نسبت به رهبر و اعتماد سازمانی را نشان می دهند. رهبری خدمتگزار می تواند موجبات بهبود عملکرد سازمان را فراهم نماید و تحقیق حاضر پیشنهاد می دهد که این امر از طریق تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد نسبت به رهبر و سازمان، تحقق می یابد
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثر دو بعد شناختی و عاطفی اعتماد به رهبر بر سطح هویت سازمانی اعضا از راه نقش متغیر میانجی اعتماد به سازمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. بدین منظور، برای جمع آوری داده ها از جامعه 305 نفری معلمان مدارس مقطع راهنمایی شهرستان چناران استان خراسان رضوی با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 105 نفر از این معلمین با ابزار پرسشنامه برای سنجش متغیرهای مدنظر مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل داده ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر تحلیل مسیر و با نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که هر دو بعد اعتماد عاطفی و شناختی معلمان به مدیران مدرسه بر اعتماد کلی (مشتمل بر سه بعد اعتماد درستکارانه، وابستگی و متعهدانه) به مدرسه موثر است و از میان این دو متغیر پیش بین، متغیر اعتماد عاطفی به مدیر، قدرت پیش بینی کنندگی بیش تری برای اعتماد به مدرسه دارد. هم چنین، مشخص شد که در رابطه بین متغیرهای اعتماد شناختی و عاطفی معلمین به مدیران مدارس با متغیر هویت سازمانی، اعتماد کلی به مدرسه می تواند متغیر واسطه معتبری بشمار رود.

منبع:مقاله اعتماد به رهبر

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1398 ساعت: 20:56

نظرات(0)

تعداد بازديد : 67

به این پست رای دهید:

رنگ

به گفته ایتن مطالعه بر روی احساس ناشی از رنگ ها ، با تاثیرات رنگ بر طبیعت آغار می شود . رنگ یکی از عناصر اساسی در طراحی محیط محسوب می شود ، انسان در محیط زندگی خود به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه با رنگ ها در حال تعامل است و ازآن ها تاثیر می پذیرد . این تاثیرات می توانند به صورت فیزیولوژیکی و پسیولوژیکی پدیدار شوند. امروزه بیان اینکه رنگ به صرف زیبایی در محیط مورد استفاده قرار گیرد ، نمی تواند مورد پذیرش قرار گیرد ، چرا که مساله مهم در طراحی یک محیط نیاز ها و احساسات کاربران آن می باشد . بنابراین آگاهی از این تاثیرات و نحوه استفاده از آن ها در بهبود کیفیت فضا می تواند موثر واقع شود . در این راستا پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی، به بررسی روانشناسی رنگ و اثرات آن بر محیط ، با تاکید بر فضاهای داخلی اختصاص داده شده است .در ابتدا به شناخت ماهیت رنگ و برخی از ویژگی های آن ، نحوه ادراک رنگ و سپس با بررسی تاثیرات فیزیولوژیکی و روانشناسانه آن ، با تاکید بر بعد تاثیرات روانی ، عواملی چون تاثیر رنگ محیط و دکو راسیون داخلی در ادراک دما ، وزن ظاهری اشیاء ، وسعت محیط ، قضاوت در مورد گذر زمان و مسیر یابی در فضاهای مختلف و... با مرور آزمایشات و تحقیقات انجام شده در سال های اخیر ، توسط محققان مختلف و مقایسه و نتیجه گیری آنها پرداخته شده است، در آخر راهکارهایی را برای نحوه استفاده از این تاثیرات در محیط و دکوراسیون داخلی بر مبنای مطالعات انجام گرفته و نتایج حاصل از مراحل قبل ارائه می دهد.

رنگ زندگیست، زیرا جهان بدون رنگ برای انسان حتی حیوانات، مرده جلوه می نماید. ماهیت اصلی رنگ، طنینی از تصوارت خیالی بوده و در این حالت رنگ موسیقی است، چنانچه شعله آتش، بوجود آوردنده نور است، نور نیز رنگ را بوجود می آورد. و اما اهمیت رنگ در معماری، جذابترین و جالبترین قانونیست که به طراحی ما روح می بخشد از ابتدای خلقت تا کنون، قانونیست که افراد را از یکدیگر مجرا می کند در رفتار، سیاست و مذهب. رنگ بازتاب فیزیکی نور از سطح اشیاء است که چشم انسان آن رادریافت کرده و تاثیرات احساسی مختلفی هر فرد ایجاد می کند به گونه ای که رنگ های روشن و پررنگ قالب نشاط آوری دارند، سرزندگی در انسان ایجاد کرده و روح بخش اند، در مقابل، رنگ های تیره و کم رنگ، عاری از نشاط اند و فاقد اثر روح بخشی. رنگ یکی از خاصیت های نور است، ادراک رنگ، نتیجه نور تابیده شده، تغییرات در آن، ویژگی های جذب کنندگی، قالب انعکاس و حتی انتقال سطح، رابطه سطح با رنگ های اطراف و دیگر ویژگی های است که چشم انسان قادر به درک آن می باشد. رنگ قدرت این را دارد که به صورت منحصر به فرد در انسان، حالات روحی مختلفی را بوجود آورد؛ از قبیل هیجان یا اضطراب، و حتی آرامش بخشی و ایجاد فضای خاص. رنگ می تواند دلهره بیافریند و یا اینکه افراد را نگران یا بیخیال جلوه دهد. رنگی که برای محیط پیرامونی خود انتخاب می کنید تاثیر عمیقی بر حالات روحی و روانی شما به همراه دارد، بنابراین به تاثیر رنگ ها در محیط زندگی باید توجه داشت تا بتوان محیطی به وجود آورد که برای همگان لذت بخش باشد، در این مقاله به بررسی تاثیر رنگ بر رفتارهای متقابل انسان و محیط، و اهمیت آن در معماری داخلی می پردازیم.

منبع:مقاله رنگ

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:26

نظرات(0)

تعداد بازديد : 57

به این پست رای دهید:

عکاسی

عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود.این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرایند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد. عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه‌فور نیِپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند. تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایهٔ نظریهٔ او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایهٔ آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند. جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عکس را پرینت می‌کردند و عکس گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.

عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.
عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، به‌دست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن.
در این فرایند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیرگذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.

منبع:مقاله عکاسی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:24

نظرات(0)

تعداد بازديد : 54

به این پست رای دهید:

خیاطی

واژه خیاط (درزی) به شخصی گفته میشود که با پارچه و یا چرم بتواند پوششی برای بدن انسان ایجاد کند. بدین ترتیب انواع لباس های مردانه، زنانه و بچه گانه بوسیله فرد خیاطی ساخته شده و به مصرف کننده تحویل میگردد.

 در گذشته پارچه را روی اندام افراد قرار داده و فرم دلخواه را در می آوردند کوک و سنجاق زده و اقدام به دوخت می کردند. یا برخی بر حسب تجربه و بدون الگو, لباس را برش زده که نیاز به چندین پرو داشت. رفته رفته با پیشترفت علم و تجربه, متدهای تدوین و بصورت کلاسیک, در کشورهای مختلف رایج گردید. متد گرلاوین، متد فرانسوی، متد ژاپن، متد متریک و متد مولر آلمانی. دو استاد فن خیاطی به نامهای ویونت Vionnet و شانل Shanel که حساسیت و استعداد خاصی نسبت به زیبایی شناسی و مسایل اجتماعی داشتند، تغییرات خطوط اندام و بدن را کشف کردند. با آنکه تعبیر و تفسیر این دو طراح متفاوت بود اما آنان را باید بوجود آورنده و مخترع اصلی لباس ساده و راحت امروز دانست. از آن جا که پوشیدن لباس یک ضرورت است هر کس این دین را نسبت به خودش احساس می کند که ظاهر خود را به خوشایند ترین شکل ممکن به جهانیان عرضه کند. بنابراین پوشاک باید رنگ و طراحی هنرمندانه و زیبا داشته باشد و هماهنگ با شرایط محیط و باب روز باشد. پدید آمدن پوشاک امری تصادفی و خواستنی نبوده است. بلکه بر مبنای تفکرات و نیاز های اقلیمی، مادی و معنوی اقوام به وجود آمد، شکل گرفت و تحول یافت. پوشاک باستان در قرون وسطی جای خود را به شکل ظاهری شکوهمند داد. در عهد رنسانس پر زرق و برق شد و صورتی تجملی پیدا کرد و سپس در عصر نوین شکلی نامشخص و رمز گونه به خود گرفت. زمینه های شغل مزون لباس عروس و نامزدی _ تولیدی لباس و فروش آن _ چرم دوزی _ آموزش الیاف سنجی_ دبیری در این رشته _ طراحی لباس_ طراحی صحنه در صدا و سیما _ طراحی اندام _ تولید لباس بچه گانه _ زنانه دوزی _ مردانه دوزی _ دوختهای تزئینی _ خانه داری عمومی از جمله شغلهای مرتبط با رشته مذکور می باشد.

خیاطی یکی از مشاغلی است که از دیر باز مورد توجه ایرانیان بوده است ، تولید پوشاک در دوره های گوناگون شکل و شمایلی متفاوت داشته است ، امروزه بازار خیاطی با استفاده از ماشین آلات مدرن و دستگاههای پیشرفته و کارخانه های عظیم بسیار متفاوت با گذشته است ، ولی همچنان استفاده از پوشاک تولیدی کارگاهها در همه دنیا رواج دارد ، کارگاه خیاطی در ایران تاریخچه ای بیش از ۱۵۰ سال دارد ، امروزه کارگاهها نیز مانند سایر بخش ها مدرن شده و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا سعی در آموزش خیاطی به روش نوین می نمایند .

منبع:مقاله خیاطی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:23

نظرات(0)

تعداد بازديد : 37

به این پست رای دهید:

تاریخچه ضرب سکه

سکه یک تکهٔ کوچک از فلز، معمولاً دایره‌شکل و تخت، معتبرشده توسط یک دولت برای استفاده در داد و ستد اقتصادیِ یک جامعه است. جنس فلز سکه در گذشته از طلا، نقره و مس بود، اما امروزه بیشتر از ترکیبات نیکل استفاده می‌شود. کاربرد طلا و نقره امروزه بیشتر در ضرب سکه‌های یادبود است.

سکه عبارت از یک تکه فلز است که وزن و عیار مخصوص دارد، با علامت مخصوص یا مهر کسانی که آن را ضرب می کنند. اولین سکه هائی که در دنیا ساخته شد هفت قرن قبل از میلاد مسیح بود که توسط لیدی ها ساخته شد، آنها قوم ثروتمند و با قدرتی بودند که در آسیای صغیر می زیستند. این سکه های اولیه از جنس مخصوصی که الکتروم نام داشت ساخته می شدند.

الکتروم یک ترکیب طبیعی است که ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد نقره دارد. این سکه ها به شکل و اندازه یک لوبیا بوده اند و تقریباً یک پول رسمی محسوب می شدند. سپس یونانی ها هم به تقلید آنها از این فکر که یک پول رسمی فلزی رسمی داشته باشند استقبال و بنابراین شروع به ساختن پول سکه ای کردند. بدین ترتیب، حدود صد سال بعد، بسیاری از شهرهای سرزمین بزرگ یونان و آسیای صغیر، در جزایر دریای اژه و سیسیل و جنوب ایتالیا برای خود ضرابخانه داشتند.

اولین سکه های انگلیسی قبل از رسیدن رومی ها ضرب شده بودند و در زمان غلبه «نورمنها» قریب هفتاد ضرابخانه دایر، در این کشور وجود داشت. اما در سال 1850 ضرابخانه سلطنتی، تنها ضرابخانه انحصاری و تأسیس شده از طرف دولت بود.

در دنیای کهن و پیش از بوجود آمدن سکه داد و ستد مردم به شیوه مبادله کالا صورت می گرفته و پایه مقیاس و میزان مبادله کالا چهارپایان بوده اند ، بر روی نقاشی ها و سنگ نوشته های قدیم صحنه های از داد و ستد که بوسیله جابه جایی صورت می گرفته است مشاهده می شود. در دوران پیدایش فلزات تمدن بشر نیز تکامل خود را طی نمود و بشر از فلزات مختلف مانند مس ، برنز ، طلا و نقره اشیایی به اشکال مختلف مانند حلقه و استوانه یا چهارگوش و یا بصورت تبر و کارد تهیه نمود و وسیله جابه جایی برای داد و ستد قرار گرفت ، برای مثال در چین فلزی بشکل کارد یا میله های باریک یا حلقه ساخته می شده است.

منبع:مقاله تاریخچه ضرب سکه

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:22

نظرات(0)

تعداد بازديد : 26

به این پست رای دهید:

تاریخچه کاشی

کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می‌شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلی‌متر است، و یک روی آن دارای سطحی شیشه‌ای بوده و کاملاًّ صاف و صیقلی می‌باشد. کاشی محصولات سفالین و سرامیکی است که در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه‌ای دارد مانند حمام‌ها، توالت‌ها، آشپزخانه‌ها و آب ریزگاه‌های عمومی و غیره. کاشی برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار می‌رود.
واژه کاشی از نام شهر کاشان اقتباس شده که از اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال‌سازی مشهور بود.

هنر کاشی سازی معرق یا کاشی گل وبته که نزد اروپاییان بیشتر به موزاییک شهرت دارد ، از قرن هفتم هجری بتدریج زینت بخش معماری ایران ، به ویژه بناهای مذهبی گردید . اهمیت کاشی معرق نسبت به انواع دیگر کاشی ، زیبائی فوق العاده و درجه استحکام آن است و به همین دلیل پس از گذشت سالیان سال بر روی بناها برجای می ماند .

برای ساخت کاشی معرق ابتدا کاشی را به قطعات کوچک یا بزرگ بریده و طبق نقشه ای که قبلا تهیه گردیده پهلوی هم می چینند و سپس با دوغاب گچ درزها و منافذ را پر می کنند به طوری که تمامی آن به صورت یک قطعه کاشی یکپارچه درآید و زمانی که سفت و محکم شد آن را روی بنا نصب می کنند .

هنرمندان دوره تیموریه کاشیکاری معرق رادرشرق ایران توسعه داده وبسیاری ار بناهای مذهبی این ناحیه به ویژه در هرات ، سمرقند و بخارا پایتخت های تیمور و جانشینان او با کاشی معرق تزئین گردیده است . به موازات رونق این نوع کاشی در خراسان بزرگ استفاده ازآن در شهرهای دیگر ایران نیز رواج یافت .

تاریخچه کاشی اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند. کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند. صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف، وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت‌های جزئی در روش تولید دارد.

منبع:مقاله تاریخچه کاشی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:22

نظرات(0)

تعداد بازديد : 27

به این پست رای دهید:

تاریخ هنر و اقسام علوم اسلامی

پس از گذشت حدود دو قرن از ظهور اسلام، این دین توانست بخش زیادی از جهان آن روز را با تعالیم خود نورافشانی کند. در این سرزمین‌ها تمدنی جوانه زد، رشد کرد، بالید و چند قرن، جهان را تحت سیطره خود قرار داد. پایه‌های این تمدن را علومی تشکیل می‌داد که حاصل مطالعه، تحقیق و تلاش‌های فراوان دانشمندان مسلمان بود.

تاریخ هنر به سرگذشت هنرهای تجسمی، نمایشی، شنیداری و کلامی اشاره دارد و به سیر تحول آن در گذر تاریخ می‌پردازد. نقطهٔ آغاز تاریخ هنر در جهان، هنر ماقبل تاریخ و آثار هنری غارنشینان —اغلب نقاشی‌ها و مجسمه‌های بدوی (به انگلیسی: primitive) و ابتدایی از حیوانات و انسان‌ها— است. علاوه بر هنر ابتدایی، تاریخ هنر را می‌توان بر اساس منطقه به چند عرصه تقسیم کرد. هنر خاور باستان در سرزمین‌های خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان باستان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطا در دوران استیلای کلیسا بر اروپا، هنر دورهٔ رنسانس، هنر نوین غربی و در نهایت هنر نوگرای دوران جدید در قرن بیستم از آن جمله‌اند. به عقیده پژوهش‌گران غربی تاریخ هنر، هنر ابتدایی می‌تواند هنر انسان‌های معاصر را که سبک زندگی و فرهنگی بدوی دارند، در کنار هنر انسان‌های ماقبل تاریخ در برگیرد. برخی این نگاه پژوهش‌گران غربی را ناشی از سلطه فکری خاصی می‌دانند که آن‌ها در برخورد با سایر تمدن‌ها و براساس توسعه‌های مادی و فن‌آورانه تمدن غربی برای خود قائل هستند.

تاریخ هنر (نام اصلی به انگلیسی The Story of Art است که توسط مترجم به این صورت ترجمه شده‌است)، نام کتابی است از ارنست هانس گامبریچ که به سیر تاریخی تکامل هنر (به طور خاص، هنرهای تجسمی) از انسان‌های نخستین تا سبک‌های مدرن می‌پردازد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. برگردان این کتاب به فارسی را علی رامین در سال ۱۳۷۹ انجام داده و «نشر نی» آن را منتشر کرده‌است.
نقدهای تحسین‌آمیز متعددی در مورد این کتاب وجود دارد. پیر روزنبرگ (Pierre Rosenberg) رئیس موزهٔ لوور گفته‌است که این کتاب از چنان شهرتی برخوردار است که می‌توان آن را با مونالیزای داوینچی مقایسه کرد.
آنتونی گورملی مجسمه‌ساز بریتانیایی دربارهٔ کتاب و کار گامبریچ گفته است «مهمترین هدیه او به ما قابل فهم کردن روند زنده هنر برای همه ما بوده است. او تجربه قانونمند مطالعه هنر را از یک تاریخ فرهنگی خشک، به نوعی ماجراجویی تبدیل می‌کند. تاریخ هنر گامبریچ این نظریه توفنده را بیان می‌کند که در واقع چیزی به نام هنر وجود ندارد و این تنها هنرمندان هستند که وجود دارند.»

علوم در جهان اسلام قرون وسطی به دانش‌هایی گفته می‌شود که موضوع و مسائل آن‌ها، دانش‌هایی است که مسلمان‌ها در آن زمان بدان پرداخته و آثاری را منتشر ساخته‌اند، مانند علم تجوید، علم تفسیر قرآن، علم حدیث، علم کلام نقلی، علم فقه، علم اخلاق نقلی، علم عرفان عملی و نظری، .

منبع:مقاله تاریخ هنر و اقسام علوم اسلامی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:21

نظرات(0)

تعداد بازديد : 41

به این پست رای دهید:

پیدایش عکاسی در جهان

تاریخچه عکاسی در دنیا تاریخجه قدیمی می باشد که شاید ایده و تخیل آن به 033 الی 033 سا قبل از میلاد مسیح بر گردد که ارسطو صحبت از امکان تثبیت شکل خورشید وماه که از خلال سوراخی به هر شکل دیده شود می کند که این ایده ها از هزاره دوم در مرز علم وهنر پیش رفت که هر مقطعامکانات جدید و استفاده های جدیدی از آن شد که در این تخقیق سعی بر این شده سیر اجمالی این تکامل به صورت یک تاریخچه علمی در دنیا و ایران ازنظریات قبل میلاد تا اواخر هزاره دوم بررسی شده شود بررسی شودکه تمرکز این مقاله بر روی تاریخچه عکاسی از اولین عکس دنیا که توسط ژوزف نیسفورنی ئپس گرفته شد )سال 6281 م( از نظریه ها تا به انجام رساندن آن در ابتدای ایجاد هنر عکاسی از دو دیدگاه علمی و هنری که دوربین به عنوان نماد علمی عکاسی و خود عکاسی به عنوان هنر عکاسی بررسی شده است

عکاسی با وجودی که در فرانسه اختراع شده است امّا توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است. سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است؛ موزی فیلسوف چینی، ارسطو و اقلیدس ریاضی‌دانان یونانی در سدهٔ ۵ و ۴ پیش از میلاد نحوهٔ کارکرد دوربین سوراخ سوزنی را شرح داده‌بودند.در یونان باستان عقیده بر این بود که نور از چشم به سمت اشیا می‌تابد و بازتاب آن باعث دیدن می‌شود. ارسطو و اقلیدس با استفاده از تئوری سوراخ‌سوزنی تلاش کردند خلاف آن نظریه را ثابت کنند؛ آن‌ها در پشت دوربین‌های سوراخ سوزنی صفحه‌ای نیمه‌مات قرار می‌دادند تا تصویر بازتاب‌شده روی آن با چشم دیده شود.در قرن ششم میلادی، آنتمیوس ریاضی‌دان بیزانسی در آزمایش‌های خود از دوربین تاریکخانه‌ای استفاده کرد.

در سال ۱۵۵۰ ژرم کاردان روزنه اتاقک را به یک عدسی محدب مجهز کرد که تصویری واضح تر به دست آمد. در قرن ۱۷ آیینه ۴۵ درجه بدان افزوده شد آیینه نور منعکس شده از موضوع را بر روی صفحه ای در داخل اتاقک می تاباند. بعدها نوع کوچکتری از این اتاقکها به صورت تاشو ساخته شد که آن را بر روی میز یا محلی تخت قرار می دادند و عدسی آن را رو به موضوع می گرفتند نور پس از عبور از عدسی به آیینه برخورد کرده آیینه تصویر را به صفحه شیشه ای مات می رساند. در یکی از روزهای سال ۱۷۲۷ در آزمایشگاه شولتز شیمیدان آلمانی بر روی کاغذی آغشته به نیترات نقره و آهک برگ درختی می افتد شولتز پس از مراجعه به آنجا می بیند که کاغذ مثل همیشه سیاه شده است وقتی برگ را از روی آن برمی دارد می بیند محلی که برگ بر روی آن قرار گرفته بود سیاه نشده او می فهمد که برگ درخت مانع رسیدن نور به آن قسمت شده این واقعه باعث آغاز فعالیتهایی برای شناسایی مواد حساس به نور شد. دانشمندان با قراردادن صفحات آغشته به مواد حساس در اتاقک تاریک در تلاش به دست آوردن تصاویری بودند اما نور اتاقک تاریک کافی نبود و تصویرها نیز با قرارگرفتن در معرض نور شدید از بین می رفتند.

منبع:مقاله پیدایش عکاسی در جهان

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:20

نظرات(0)

تعداد بازديد : 28

به این پست رای دهید:

تاثیر روانشناسی رنگ بر دکوراسیون

طراحی داخلی مجموعه دانش، فن و هنری است که با عناصری از قبیل فرم، رنگ، بافت و... سعی در بهینهسازی فضاها برای رسیدن به کارایی مناسب در کنار زیبایی معانی می باشد.هدف طراحی داخلی بهبود عملکردفیزیکی و روانی فضا برای راحت تر شدن زندگی است.ما به طور متوسط دوسوم وقتمان را در محیط های بستهسپری می کنیم و احساسی که از محیط پیرامون بدست می آوریم، رابطه مستقیمی با رنگ و نور محیطدارد.مهمترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی، رنگ ها بر عهده دارند. هرچیزی که می بینیم دارای رنگاست. رنگ ها عمیقا بر حالات،روحیه،رفتار و روابط اجتماعی تاثیر می گذارند و سبب می شوند شما شدیدااحساس اعتماد به نفس، نشاط، سرزندگی یا احساس کسلی و بی حوصلگی کنید. همچنین بر سیستم عصبی، قدرتبینایی و سیستم گوارش نیز تاثیرگذار است وافراد واکنش های متفاوتی ازخود نشان می دهند که البته این واکنشافرادبه فاکتورهای مختلفی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی وتجربه های فردی بستگیدارد. هدف از این مقاله آشنایی با خواص هریک از رنگ ها و ارایه راهکارهای کاربردی در بررسی و انتخاب مناسبترین رنگ در هنگام دکوراسیون و طراحی داخلی خانه می باشد.روش تحقیق به کار رفته در این نوشتار مبتنیبرمطالعات کتابخانه ایست و رویکردی توصیفی _تحلیلی دارد.دراین مقاله ابتدابا مطالعه برروی رنگ ها،آن ها راازدیدگاه فیزیکی، روان شناسی و فرهنگی و تاثیر متقابل آنها برانسان مورد مطالعه قرار می دهیم ودر نهایت بهارایه پیشنهادهایی درباره ی چگونگی استفاده از رنگ ها در فضاهای مختلف خانه می پردازیم.

رنگ ها همواره مورد نظر انسان بوده و از آغاز پیدایش شب و روز، تاریکی و روشنایی زندگی بشر تحت تأثیر این دو عامل بوده است. دراین تحقیق به بررسی نقش و تأثیر رنگ ها بر روانشناسی محیط کاربر اساس مطالعت تحلیلی – توصیفی پرداخته ام. هر کدام از رنگ های اصلی آبی، سبز، قرمز و زرد و رنگ های فرعی قهوه ای، سیاه و خاکستری با ویژگی های شخصیتی انسان رابطه دارد . بر اساس تأثیر هر یک از رنگ ها بر روحیه انسان، در ساختمان سازی، رنگ و تزیینات بناها، رنگ مناسب پوشش، به انتخاب رنگ ها بپردازد. می توانیم با استفاده از روانشناسی درست رنگ ها و انتخاب رنگ مناسب برای فضای مورد نیاز احساس آرامش و راحتی در حین کار داشته باشیم. استفاده از رنگ های مناسب در محیط کار تاثیر خوبی بر مشتریان و روند کاری کارکنان خواهد داشت.

منبع:مقاله تاثیر روانشناسی رنگ بر دکوراسیون

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:19

نظرات(0)

تعداد بازديد : 28

به این پست رای دهید:

روشهای بسته بندی مواد غذایی

هدف ازبسته بندی کردن این است که هم زمان نگهداری موادغذایی افزایش یابد و هم بطور کلی ازخطرعوامل فساددرونی و بیرونی و اکسایش حفظ شود همچنین حمل و نقل موادغذایی بهتر و اسانتر انجام گردد بسته بندی محصولات غذایی چنان جدی و مسئله ساز است که می باید دولت به عنوان گامی درراه توسعه صادرات تسهیلاتی برای وارد کردن دستگاه های جدید بسته بندی و موادلازم فراهم آورد و امکاناتی کافی دراختیارشرکت هایه صادرکننده قرار دهد دراین مقاله به مهمترین عوامل موثر درفساد ازجمله میکروارگانیسم و اکسیژن و نقش بسته بندی درجلوگیری ازورود آنها به موادغذایی تحت عنوان بسته بندی و بهداشت اهمیت اقتصادی بسته بندی که مهم ترین آن افزایش طول عمر نگهداری مواغذایی ویژگیهای بسته بندی مانند عدم تاثیر متقابل سوء بین محصول و ماده بسته بندی ویژگی مکانیکی مقاومت حرارتی وجذاب بودن ظاهربسته بندی و چندروش بسته بندی ازجمله روش بسته بندی اتمسفر تغییر یافته شماری ازانواع بسته بندی بررسی و به مزایا و معایب آنها پرداخته میشود همچنین به تاریخچه ای مختصر ازاستفاده ازاین مواد درموارد خاص نیز اشاره خواهد گردید یکی ازقدیمترین ظروف بسته بندی مخصوصا درمورد موادغذایی ظروف شیشه ای می باشد اعتقاد براین است که شیشه گری نوعی ازصنعت کوزه گری بوده و قدمت آن به 7000سال قبل ازمیلاد مسیح برمیگردد و درباستان ساخت بطریهای شیشه ای یک صنعت مهم بشمار می آمد

در طی سال های اخیر تمایل به استفاده از بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر در تولید مواد بسته بندی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای بالقوه این بیوپلیمرها، تولید بسته بندی های فعال حاوی مواد ضدمیکروبی می باشد. بسته بندی فعال از مفاهیم جدیددر بسته بندی مواد غذایی در پاسخ به درخواستهای مصرف کنندگان و گرایشات بازار توسعه یافته است. تکنولوژیهای جدید در بسته بندیمواد غذایی در راستای تولید صنعتی محصولات غذایی محافظت شده با روشهای ملایم تر، تازه، لذیذ و راحت با عمر انباری زیاد و کیفیت کنترل شده توسعه می یابند. در دهه های اخیر یکی از ابداعات در زمینه بسته بندی مواد غذایی بسته بندی های فعال و هوشمند است که بر پایه واکنشهای متقابل آزادانه با غذا و محیط غذا پایه گذاری شده که به کیفیت خوب، سالم، بی خطر و به کاهش آلودگی و مشکلاتزیست محیطی میپردازد. در این تحقیق سعی بر آن است تا ضمن معرفی انواع مختلف بسته بندی مواد غذایی، مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه اثر بسته بندی های مختلف در پوشش های مواد غذایی صورت پذیرد.

منبع:مقاله روشهای بسته بندی مواد غذایی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:18

نظرات(0)

تعداد بازديد : 31

به این پست رای دهید:

نقاشی قهوه خانه ای

نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است. این نقاشی، نقاشی روایی رنگ روغنی با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی هم‌زمان با جنبش مشروطهٔ ایران، اوج گرفت. نمونه‌های قابل توجهی از آثار هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزهٔ رضا عباسی نگهداری می‌شود.
مبداء این هنر، سنت قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران است که پیشینهٔ آن به سده‌ها پیش از ایجاد قهوه‌خانه‌ها و چای‌خانه‌ها می‌رسد. این نقاشی به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد. در اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی هم‌زمان با جنبش مشروطهٔ ایران، این هنر ایرانی اوج گرفت. پس از آن در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰ خورشیدی، این شیوه مورد توجه هنرمندان مدرنیست ایرانی به ویژه اهالی مکتب سقاخانه قرار گرفت.

نقاشی خیالی نگاری به عنوان یکی ازشاخه های نقاشی ایرانی پیوندی خاص با ادبیات پارسی داشته وموضوعات آن برپایه وقایع زندگی پهلوانان ملی و مذهبی شکل گرفته است این نوع نقاشی مذهبی اززمان صفویه باترسیم پرده های کربلا اغاز ومعمولاتوسط هنرمندان غیرحرفه ای انجام شدهاست و بانام های خیالی سازی و دردوره معاصر باعنوان نقاشی قهوه خانه ای شهرت یافته است مضمون نقاشی قهوه خانه ای در3گروه رزمی بزمی و دینی جای میگیرد مقاله پیشرو باهدف مشخص نمودن علل گرایش نقاشان به نقاشی قهوه خانه ای و موضوعات حماسی و مذهبی به دنبال پاسخ این پرسش است که ایا نقش نقاشی قهوه خانه ای دردنیای امروزی باهدف توسعه و به کارگیری مجدد آن انجام میگیرد ویادلایل دیگری برای آن وجود دارد روش تحقیق این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیل شیوه کاراسنادی وابزار گرداوری اطلاعات فیش برداری ومشاهده و تصویربرداری ازکتب واثارتاریخی موزه هادراین زمینه می باشد

منبع:مقاله نقاشی قهوه خانه ای

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:17

نظرات(0)

تعداد بازديد : 30

به این پست رای دهید:

انیمیشن چیست ؟

پویانمایی یا همان انیمیشن ( Animation )، فرایند ایجاد توهم حرکت و تغییر بوسیله نمایش سریع یک سلسله از تصاویر ثابت است که تفاوت جزئی با هم دارند. تصور می شود که این توهم – بطور کلی تصاویر متحرک – به خاطر پدیده Phi باشد. انیماتورها، هنرمندانی هستند که در ساخت انیمیشن تخصص دارند.
Animation را می توان بوسیله یک رسانه آنالوگ، ورق های پویانما، فیلم تصاویر متحرک، نوار ویدئو و رسانه های دیجیتال مانند فرمت های GIF، Flash و ویدئوی دیجیتالی، ضبط کرد. برای نشان دادن انیمیشن، از یک دوربین دیجیتالی، کامپیوتر یا پروژکتور و تکنولوژی های جدیدی که تولید شده اند، استفاده می شود.
روش های پویانمایی شامل متد ساخت انیمیشن سنتی و متدهای انیمیشن سازی استاپ موشن از اشیای دو بعدی یا سه بعدی، برش های کاغذی، عروسک و پیکرهای سفالی است. تصاویر بطور سریع و پشت سر هم، معمولا با ۲۴، ۲۵، ۳۰ یا ۶۰ فریم در ثانیه، نشان داده می شوند.

انیمیشن یعنی نشان دادن تصاویر متحرک به هر صورت و به هر شکل. انیمیشن ها روش های ساخت بسیار گوناگونی دارند که یکی از این روش ها استفاده از کامپیوتر است. انیمیشن های کامپیوتر ی با استفاده از نرم افزار های مخصوص ساخته می شوند که این نرم افزار ها می توانند Maya، 3Dmax و بسیاری از نرم افزار های دیگر باشند که هر کدام معمولاَ کاربرد و برتری خاصی نسبت به دیگر نرم افزار ها دارند . انیمیشن ساز باید به زیباترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان انیمیشن خود را بسازد، لذا برای این کار از روش های مختلف و نرم افزار های گوناگون می توان استفاده کرد.

انیمیشن ها کاربرد های گوناگونی دارند، از قبیل: تیزر های تبلیغاتی، برنامه های علمی آموزشی، جلوه های ویژه یا انیمیشن ترکیب شده با فیلم، ساخت انیمیشن برای سرگرمی کودکانو نوجوانان، ساخت محیط های شبیه سازی شدهﻯ واقی، ساخت بازی های کامپیوتری و... .

اما این بی توجهی ها بعد از ساخت اولین انیمیشن بلند و زیبا با نام" داستان اسباب بازیهای 1 " (Toy Story 1) به پایان رسید. بعد از ساخت این انیمیشن شرکت های بزرگ انیمیشن سازی 2بعدی همچون والت دیزنی با آن مخالفت کردند، ولی دیدند که مخالفت آنها فایده ای ندارد و چون بسیاری از مردم جذب انیمیشن های 3بعدی شده اند. به همین علت شرکت والت دیزنی و دیگر شرکت های مخالف کم کم به طرف انیمیشن های 3بعدی کامپیوتری کشیده شدند.

منبع:مقاله انیمیشن چیست ؟

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:16

نظرات(0)

تعداد بازديد : 30

به این پست رای دهید:

چـگونه می‌توانم روابط اجتــماعی را در بین دانش آموزان مدرسه تحت مدیریت تقویت کنیم؟

روابط اجتماعی یک واژه فراگیر بوده و شامل سیاست اجتماعی و مدیریت اجتماعی است که هر دو با زمینه‌های علوم سیاسی و علوم اقتصادی پیوند نزدیکی دارند.

امروز، در نقاط مختلف دنیا، افراد زیادی از اختلالات اجتماعی رنج می‌برند و بیماری‌هایی چون افسردگی، اضطراب، پرخاشگری همچون بیماری سرماخوردگی روز به روز شایع‌تر گشته، سلامت اجتماعی افراد را به خطر افکنده است. اختلالات اجتماعی فرصت زندگی مفید و سالم را از افراد گرفته و عملکردهای رفتاری آنان را دگرگون ساخته و زندگی را چون کلافی سردرگم ساخته است و افراد معنی زندگی را به درستی درک نمی‌کنند. ازآنجا که هر معلولی از علتی نشأت می‌گیرد پس عدم سلامت اجتماعی نیز دارای علت یا عللی می‌باشد و از طرفی پیشگیری از بیماری مقدم بر درمان است. نتایج این تحقیق گویای این مطلب است که:

1-  بین سن دانش‌آموز و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

2-   بین شغل والدین و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود ندارد.

3-  بین تحصیلات والدین و پرخاشگری فرزندان همبستگی معنی‌داری وجود ندارد.

4- همچنین بین سن والدین و پرخاشگری فرزندان، بین جمعیت خانواده و افسردگی

5- بین موقعیت تحصیلی دانش‌آموز و پرخاشگری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

برای آنکه بتوانم رفتار این دو دانش آموز را تغییر دهم و در امور اجتماعی آن‌ها شاهد پیشرفتی باشم. ابتدا با خانواده‌های آن‌ها (مادران) مصاحبه ای  کوتاه داشتم و از چگونگی برخوردشان با آن‌ها و وضعیت فرهنگی، اقتصادی و مشکلاتی که در منزل دارند صحبت کردم. در زنگ‌های تفریح با نزدیک شدن به آن‌ها رابطه خوبی با آن‌ها برقرار کردم و بعد از آن تقریباً سعی می‌کردم روزی یکبار رفتار و برخوردهای آن‌ها را با هم کنترل کنم و اگر مشکلی پیدا می‌شد در صدد حل آن بر می‌آمدم. در حین کنترل سحر و فاطمه  رفتارهای زیر را در برخورد آن‌ها با دیگران مشاهده کردم:

رفتار پرخاشگرانه رایج که مشاهده شد عبارت‌اند از:

۱) فحاشی با یکدیگر فریاد زدن

۲) به یکدیگر عنوان زشت دادن و همدیگر را تحقیر کردن

۳) زور فیزیکی علیه یکدیگر بکار بردن به عنوان مثال هل دادن-تنه زدن -با آرنج به کسی زدن

۴) تهدید یکدیگر

۵) نادیده گرفتن معلم در کلاس

۶) یکدیگر را نسبت به موضوع حساسی اذیت کردن-یک خصوصیت فیزیکی و یا موضوع خانوادگی

۷) به حرمت خصوصی یکدیگر تعرض کردن- دفتر خاطرات خصوصی یکدیگر را خواندن

منبع:مقاله چـگونه می‌توانم روابط اجتــماعی را در بین دانش آموزان مدرسه تحت مدیریت تقویت کنیم؟

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:15

نظرات(0)

تعداد بازديد : 31

به این پست رای دهید:

روش های نوین تدریس

رسالت تعلیم و تربیت پرورش انسان های پرسشگری است که میخواهند خود را از قید های بی شمار و گوناگون وجودی خود رها ساخته و راه رشد همه جانبه ی خود را هموارتر سازند همه ی ما شاهدیم که شیوه های سنتی اموزش های مدارس نتوانسته است چنین رسالت بزرگی را براورده سازد دانش اموزان ما در کلاس های خود از روش های بهره میگیرند که پنجاه سال پیش به کار میرفت یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام اموزش و پرورش خصوصا در کشور ما به کار نگرفتن روش های نوین تدریس نوین در اموزش است.به همین سبب کیفیت اموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند و از کلاس ها دوری می کنند. در این مقاله سعی شده است ضمن بیان مفهوم تدریس و الگوهای نیون آن به بیان ضرورت توجه به آموزش و الگوهای نوین تدریس پرداخته شود. هدف از نگارش این مقاله معرفی روش های فعال تدریس بوده تا با معرفی بیشتر این روش ها به معلمان گرامی زمینه یادگیری این روش ها توسط همکاران فراهم شده و بتوانند زمینه لازم برای استفاده از ان را در کلاس فراهم نموده و کیفیت تدریس خود را بالا ببرند. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و با توجه به مطالعات انجام شده در این حوزه و بررسی های انجام گرفته آن چه از این پژوهش بر می آید حاکی از ان است که آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس و استفاده از این روش ها در کلاس درس باعث افزایش کیفیت آموزش و یادگیری پایدار توسط دانش آموزان می شود.

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.

مفهوم تدریس به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که با حضور معلم در کلاس درس اتفاق می افتد اطلاق می شود . تدریس بخشی از آموزش است و همچون آموزش یک سلسله فعالیت های منظم ، هدفدار واز پیش تعیین شده را در بر می گیرد و هدفش ایجاد شرایط مطلوب یادگیری از سوی معلم است . به آن قسمت از فعالیت های آموزشی که به وسیله ی رسانه ها و بدون حضور و تعامل معلم با دانش آموزان صورت می گیرد به هیچ وجه تدریس گفته نمی شود. بنابر این آموزش معنایی عامتر از تدریس دارد . به عبارت دیگر می توان گفت هر تدریسی آموزش است ،ولی هر آموزشی ممکن است تدریس نباشد .

 

منبع:تحقیق روش های نوین تدریس

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:14

نظرات(0)

تعداد بازديد : 35

به این پست رای دهید:

اختلال یادگیری در نوشتن

نارساییها و اختلالات یادگیری یک اصطلاح کلی است که شامل یک گروه ناهمگون از دشواریهای یادگیری است که به صورت های گوناگون مانند مشکلاتی اساسی در گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، استدلال کردن یا توانایی درک ریاضی متجلی می شود. معمولا اختلال یادگیری در نوشتن با پیشرفت کند و ضعیف در مهارت های تحصیلی همراه است ، بخش عمده ای از دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری نوشتن از نظر تحصیلی عقب تر از هم سن و سال های خود می باشند و معمولا افت تحصیلی در این دانش آموزان مشهود می باشد . از این رو با شناخت درست و دقیق از اختلال یادگیری نوشتن و دانش آموزان مبتلا به این اختلال می توان با یک سری اقدام های مناسب و به موقع از بروز مشکلات تحصیلی در این دانش آموزان جلوگیری نمود . با توجه به این که نوشتن در دنیای امروز یک نیاز ضروری و حیاتی است و فردی که در این مهارت مشکل داشته باشد در وضعیت نامطلوبی قرار می گیرد ، پس در آموزش دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن لازم است از روش های آموزشی و درمانی مناسبی استفاده شود . این مقاله به معرفی اختلال یادگیری در نوشتن و دیکته می پردازد و راهکارهای آموزشی و درمانی مفیدی نیز در این زمینه ارائه می دهد.
  معمولاً اختلال یادگیری با پیشرفت ضعیف در مهارت‌‌های تحصیلی همراه است، بخش عمد‌ه‌ای از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری از نظر تحصیلی عقب‌تر از دانش‌آموزان هم سن خود هستند. تقریباً یک سوم آنها یک کلاس مردود شده‌اند. از سوی دیگر، مشکلات تحصیلی یکی از نشانه‌های هشدار دهنده افت تحصیلی است. از این رو، با شناخت دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری و اقدامات مناسب برای کمک به این ‌دانش‌آموزان می‌توان از بروز مشکلات تحصیلی متعدد از جمله مشکلات خواندن، نوشتن و دیکته در دوران تحصیل و پس از آن پیشگیری نمود. با توجه به این که خواندن و نوشتن در دنیای امروزی یک نیاز حیاتی است و فردی که در این دو مهارت اساسی مشکل داشته باشد، در وضع بسیار نامطلوبی قرار می‌گیرد، پس در آموزش ‌دانش‌آموزان با اختلال خواندن و نوشتن، نیاز است از روش‌های آموزشی مناسبی استفاده شود. این مقاله به معرفی اختلال یادگیری در خواندن، نوشتن و دیکته می‌پردازد، همچنین راهبرد‌های آموزشی و راهکارهای درمانی مفیدی‌ را در این زمینه ارایه می‌کند.

منبع:مقاله اختلال یادگیری در نوشتن

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:13

نظرات(0)

تعداد بازديد : 34

به این پست رای دهید:

نقش تکالیف در یادگیری دانش آموزان با تاکید بر نقش والدین

دوران کودکی که ا ز آن به نام دوره بحران طوفان و استرس تا دوره زایش دوباره یاد کرده اند یکی از حوادث پراسترس زندگی هرفردی است. کودک در این دوره از طرفی با گذر از دوره کودکی به بزرگسالی با تغییرات وسیع جسمانی و رشد شناختی مواجه بوده و از طرف دیگر با مسائلی همچون رشد هویت، دستیابی به استقلال از خانواده در عین حفظ ارتباط با آن، پذیرفتن نقشهای اجتماعی در ارتباط با گروه همسالان و تصمیم گیری درباره آینده و شغل روبرو است. دوران کودکی زمان کشف یا آگاهی از ارزشهای فرهنگی و معنوی ودوران تضادها وتعارضها، تخیل و رویاها وسن مشکلات و مسائل اوست. استرس های کودکی گستره ای از وقایع روزمره ای همچون، انجام ندادن تکالیف مدرسه، نداشتن آمادگی کافی برای امتحان، گم کردن وسایل واختلاف با دوست همکلاسی تا وقایع عمده ای همچون طلاق والدین، اعتیاد یکی از والدین، بیماری یا مرگ یکی از اعضای خانواده را دارد. هر حادثه ای که نیاز به سازگاری قابل ملاحظه ای در زندگی فرد داشته باشد ممکن است استرس زا باشد. آنچه که این موضوع را با اهمیت تر جلوه میکند، شیوه کنار آمدن با این استرس زا هاست. برخی افراد به هنگام وقوع مشکل تمام نیرو و اندیشه خود را در جهت حل مشکل بسیج می نمایند وبرخی بر عکس به عوارض و پیامدهای مشکل می پردازند به گونه ای که تنها سعی میکنند از پیامدهای هیجانی آن بکاهند، در حالیکه مشکل همچنان به قوت خود حل نشده باقی است. درهر صورت، استرس بر این دو دسته افراد آثار متفاوتی برجای میگذارد. دسته اول افرادی سازگارتر کم استرس تر و خوش بین ترند چون به مشکل به عنوان موضوعی حل شدنی می نگرند و دسته دوم رنجورتر مضطرب تر، افسرده تر وبدبین ترند چرا که استرسها را همچون کوهی که سایه خود را بر زندگی آنها گسترانیده، می بینند. در این میان کودکان با دلمشغولی هایی همچون تکلیف مدرسه، سازگاری با گروه همسالان، برآورده کردن تقاضاهای والدین ، انتخاب رشته تحصیلی و آمادگی برای کنکور دانشگاه و اندیشیدن به آینده تحصیلی و شغلی مواجهند که هر یک به نوبه خود فشار روانی عدیده ای را به زندگیشان تحمیل میکند. در این میان آنچه که اهمیت و ضرورتش را نمایان میسازد قدرتمند کردن کودکان به شیوه ها و راهکارهایی صحیح در جهت کنار آمدن با این استرس زاهاست، تا بتوانند از این مراحل با حفظ سازگاری و سلامت روان عبور کرده و با مشکلات به عنوان پدیده هایی حل شدنی مواجه شوند، نه آنکه از آنها اجتناب کنند.در این مقاله صد داریم به مقوله بررسی نقش تکالیف مهارت محور بر سبک زندگی دانش آموزان پایه اول بپردازیم .

 بدانیم که در قطره طوفان نیست اما قطره هایی که با هم جمع شوند کارها می کنند . تکالیفی که به دانش آموزان واگذار می شود نباید فقط به اطلاعاتی که در کتاب است اکتفا کند .، بلکه باید دانش آموزان را به تحقیق و جست و جوی وادارد تا بتوانیم از همان ابتدا به مشکلی که در بیشتر مدارس کشور ما وجود دارد فائق آییم و دانش آموز را به مطالعه و تحقیق موضوعات خارج از کتاب واداریم ،”معضلی که از اعتقاد به نظام آموزش و پرورش “بانکی ” یا ” شعاری “و عدم توجه به سیستم “شعوری “آموزش و پرورش سر چشمه می گیرد .”

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:12

نظرات(0)

تعداد بازديد : 26

به این پست رای دهید:

آموزش بزرگسالان

آموزش بزرگسالان به آن قسمتی از آموزش و پرورش گفته می‌شود که متمرکز به بزرگسالان است، که می‌تواند شامل آموزش رسمی (در کلاس و مدرسه)، یا فعالیت‌های غیررسمی و خودآموزی باشد.

اموزش بزرگسالان بر پایه باوری شکل می گیرد که اموختن را مقطعی نمیداند و حضور فعال و موثر بزرگسالان در همه عرصه های شخصی و اجتماعی در گرو دانش و آگاهی ، مهارت و درک و نگرش آنان می شناسد و افزایش توانایی انها را به منظور برقراری یک تعامل متعادل با تغییرات پرشتاب در همه زمینه ها و قرار دادن بزرگسالان در مسیر یادگیری ، ایفای شایسته نقش هایی که به سرعت توسعه می یابند و با تغییرات زمان دگرگون می شوند یک ضرورت اساسی معرفی می کند بررسی دقیق مفهوم و ویژگی های آموزش و پرورش بزرگسالان در اسلام و مقایسه آن با اموزش و پرورش بزرگسالان در غرب ، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نشان می دهد که ویزگی هایی که در اسلام در زمینه آموزش بزرگسالان تاکید گردیده به ویژگی هایی که در کشورهای در حال توسعه اعمال می شود بسیار نزدیک است. اهمیت و ضرورت آموزش بزرگسالان در این مقوله ها دسته بندی می شود : الف- اموزشی: افزایش آموزش سبب افزایش علاقه بزرگسالان نسبت به مطالعه کتاب و استفاده از رسانه می شود و... ب- سیاسی: جهت جامعه پذیری و تداوم حاکمیت ... ج- اجتماعی: جهت حفظ محیط زیست، کاهش جرایم حقوقی و بهداشت روانی و جسمی افراد جامعه و ... د- اقتصادی: برای توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت کمیت تولید و ... و- فرهنگی: توسعه و باروری فرهنگ حاکم بر جامعه و .... ه- مذهبی: تاثیر مثبت مذهب بر زندگی و جلوگیری از زندگی همراه با خرافات و ... ی- شغلی: توسعه اقتصادی از طریق رشد مشاغل و .... .

در عصری زندگی می کنیم که هر لحظه پدیده ی جدیدی در زمینه های مختلف وارد عرصه زندگی می شود. در چنینوضعیتی نیاز روز افزون انسان به شیوه ها، روشها و محتوای جدید آموزشی کاملا مشهود است و باید به دانش لازم برایبرخورد با این تحولات مجهز شدکه آموزش نقش موثری در این امر ایفا می کند. همچنین علاوه بر این تحولات تفاوت هایفردی یادگیرندگان نیز لزوم به کارگیری روشهای متناسب با گروه های مختلف فراگیران را مورد تأکید قرار می دهد و هرگروه باید از روشهای مناسب آموزشی خود بهره گیرد. بنابراین مدرسان و استادانی در تدریس موفق هستند که به انواع فنونو روشهای یادگیری آگاهی و تسلط داشته باشند تا در اجرای فرایند آموزشی، هدفهای آموزشی تحقق پیدا کند. یکی اززمینه های توجه در این امر آموزش بزرگسالان است. در این مقاله تعریف واژه آموزش بزرگسالان ، ویژگی های آموزشبزرگسالان، اهداف اموزش بزرگسالان، نگاهی گذرا به آموزش بزرگسالان در ایران، ضرورت های آموزش بزرگسالان، تاریخچهآموزش بزرگسالان در ایران بیان می گردد.

منبع:مقاله آموزش بزرگسالان

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:11

نظرات(0)

تعداد بازديد : 30

به این پست رای دهید:

مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارای معلم مرد و زن در شهر

هدف پژوهش حاضر، مقایسه و سنجش پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارای معلم زن و مرد شهرستان ممسنی در سال تحصیلی 94-93بود. روش پژوهش توصیفی از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارای معلم زن و مرد شهرستان ممسنی بود که در سال 1394- 93 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه ی یاد شده با استفاده از جدول کرجسی مورگان، 357 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مدارس انتخابی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه انگیزه پیشرفت هرمنس و نمره پیشرفت تحصیلی استفاده شد. جهت سنجش و مقایسه پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت تحصیلی، از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دانش آموزان پسر دارای معلم مرد و زن در پیشرفت تحصیلی و انگیزه پیشرفت و مولفه های آن تفاوت وجود دارد. به عبارتی دانش آموزان پسر دارای معلم مرد از پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت بالاتری نسبت به دانش آموزان پسردارای معلم زن برخوردارند.

پیشرفت تحصیلی یعنی این که از سطح مورد انتظار آموزشی برآورده شود و سازمان آموزش و پرورش به اهداف از پیش تعیین شده نزدیک تر شود. پیشرفت تحصیلی یعنی ، افزایش میزان یادگیری ، افزایش سطح نمرات و قبولی دانش آموزان در دروس و پایه تحصیلی.  

نتایج به دست آمده از این اقدام پس از استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یکطرفه حاکی از آن است که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پس مقطع ابتدایی دارای معلم مرد با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارای معلم زن تفاوت معناداری دارد. این فرضیه با اطمینان ۹۹% مورد تایید قرار گرفت.

منبع:تحقیق مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی دارای معلم مرد و زن در شهر تهران

تهران

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:10

نظرات(0)

تعداد بازديد : 28

به این پست رای دهید:

روش های نوین آموزش

آموزش یکی از مسائل بسیار مهم نظام های تعلیم و تربیت است. منظور از آموزش، فرآیند دو سویه یاددهی ـ یادگیری اطلاعات، مهارت ها و نگرشهای مثبت درباره موضوعی است که متناسب با گروه سنی خاص و در شرایط زمانی معین به اجرا در آمده است. امروزه هدف از تعلیم و تربیت تنها انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید نیست. بلکه رسالت نظام های آموزشی را ایجاد تغییرات مطلوب در نگرش ها شناخت ها و در نهایت رفتار انسان ها دانسته اند. روشهای تدریس نیز به عنوان یکی از عوامل، به کمک این رسالت آمده است. هدف نهایی تدریس به وسیله مجموعه ای از تکالیف مشتمل برآگاهی و معلومات مشخص و ساخت فکری و فرآیندهای شناختی تعیین شده است. این مقاله به روشهای نوین تدریس پرداخته است. ابتدا روش تدریس به دو دسته روش تاریخی و روش نوین تقسیم شده است. همچنین نمونه هایی از روشهای نوین تدریس و مراحل و کاربرد آن که شامل روش تدریس بارش مغزی، روش تدریس بدیعه پردازی ،روش تدریس حل مسأله،، روش تدریس غیر مستقیم/مشاوره ای، روش تدریس ایفای نقش، روش تدریس گردش علمی، روش تدریس کاوشگری و روش تدریس آموزش به وسیله رایانه به عنوان نمونه هایی از روشهای نوین تدریس مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نشان داده شده است که هیچ یک از روش های تدریس فی نفسه خوب یا بد نیستند، بلکه نحوه و شرایط استفاده از آنها باعث قوت یا ضعفشان شده است.

تحقیق حاضر، جهت بررسی میزان تأثیر روش های نوین تدریس برپیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته شده است. ، دراین مقاله به عناصریادگیری، فرآیند یادگیری ،مقایسه نظام های تعلیم وتربیت گذشته وحال،ونظریه های یادگیری بحثشده و از آنجائیکه روش های نوین تدریس زیاد بوده ودراین مقاله نمی توان به همه اشاره کرد فقط به رویکرد درس پژوهی به عنوان یکی از روش های نوین تدریس پرداخته ام هدف پژوهش معرفی رویکرد درس پژوهی به عنوان یک روش نوین تدریس وآشنایی بیشترمعلمان وخانواده ها با این روش تدریس جدید بوده است. تحقیق حاضر به روش کتابخانهای انجام پذیرفته است و به صورت توصیفی، تحلیلی انجام گرفته است

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصا در کشور ما, به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. عدم آشنایی معلمان با روش های تدریس نوین میتواند از دلایل مهم آن باشد. روش تدریس، مجموعه فعالیت ها و مراحلی است که برای رسیدن به هدفی مشخص انجام میشود و بهترین روش, روشی است که با صرف کمترین مدت و با توجه به امکانات موجود، بیشترین بهره و نتیجه را عاید گرداند. در این پژوهش سعی شده است انواع روش های تدریس فعال به اختصار توضیح داده شود تا خواننده با توجه به محاسن و محدودیت های هر روش و همچنین اصول و موازین انتخاب روش تدریس, با توجه به ویژگی های دانش آموزان, مناسب ترین روش تدریس را برای فعال و پویا ساختن فعالیت های آموزشی انتخاب کند. هدف از روشهای تدریس فعال این است که فراگیر از طرق مختلف به فعالیت های ذهنی, علمی, فردی و گروهی وادار گردد. اجرای دقیق روش های تدریس در کلاس درس باعث پیشرفت و همفکری دانش آموزان می شود. در انتهای این مقاله پیشنهاد شده است که طرح چون نوپا و جدید است با دقت, حوصله و همفکری بیشتر اجرا شود و از نظرات کارشناسان و صاحب نظران استفاده مطلوب شود.

منبع:مقاله روش های نوین آموزش

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:09

نظرات(0)

تعداد بازديد : 30

به این پست رای دهید:

چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم

دوست خوب بودن ارزش زیادی از نظر دیگران دارد و یکی از پایه های ارتباط موثر این است که خودِ ما فردِ بسیار خوبی باشیم و در رابطه هیچ کمی و کاستی نگذاریم.بودنِ یک دوست خوب به نحوی به ما احساسِ رضایت مندی و اطمینان خاطر میدهد و با ما کاری میکند که اعتبار بسیار زیادی را بین افرادی که با آنها در ارتباط هستیم،به دست آوریم.از طرفی برای پیدا کردن دوست خوب نیز خودِ ما باید دوست خوبی باشیم تا به گونه ای لیاقت بودن در کنار او را داشته باشیم.
بودن یک دوست خوب برای خیلی از ما بسیار مهم است و دوست داریم تا میتوانیم دوست خوبی برای دیگران باشیم اما آیا این موضوع ذاتی است؟قطعا نه.شما میتوانید با نهادینه کردن 4 گام و نکات آن،دوست بسیار خوبی باشید و کاری کنید تا واقعا از بودن در کنار شما لذت ببرند.

برای عمیق‌تر کردن روابط دوستی‌ و پیدا کردن دوستان همیشگی، راهکارهای زیر را دنبال کنید و ببینید که چگونه یک دوست خوب باشیم.

گام اول: معتمد باشید
۱. به قول‌هایتان عمل کنید
۲. قابل اتکا باشید
۳. زمانی که اشتباهی مرتکب می‌شوید، عذر‌خواهی کنید
۴. صادق باشید
۵. از دیگران سوءاستفاده نکنید
۶. وفادار باشید
۷. احترام بگذارید
گام دوم: حمایتگر باشید
۱. از خود گذشتگی کنید
۲. شنونده‌ی سراپاگوش و خوبی باشید
۳. به دوستان‌تان کمک کنید تا بر مشکلات‌شان غلبه کنند
۴. در زمان بحران در کنارشان باشید
۵. مشورت‌های صحیح دهید
۶. به دوست‌تان در زمان مورد نیاز، فضا دهید
گام سوم: دوستی‌تان را ماندگار کنید
۱. یاد بگیرید که ببخشید
۲. دوستان‌تان را همانطور که هستند بپذیرید
۳. بیشتر از وظایف دوستی از خود مایه بگذارید
۴. در هر شرایطی ارتباط‌تان را حفظ کنید
۵. اجازه دهید دوستی‌تان رشد و تغییر کند

این که یک کودک چقدر تربیت پذیر باشد، در درجه اول بستگی به این دارد که احساس کند چقدر مورد محبت قرار دارد و چقدر به عنوان یک انسان و عضو خانواده او را به حساب می آورند.

تربیت، جزئی لاینفک ازهرکاری است که برای کودک و با کودک انجام می دهیم. زمانی وظیفه مادری را با تغذیه شیرمادر و شروع تدریجی غذای کمکی و از شیرگرفتن به انجام رسانیده اید ، اینک نوبت انجام سایرجنبه های مادری است. چنانچه وظایف مادری را تا به حال خوب به انجام رسانیده باشید اینک نیز در حال تربیت کودک خود در موقعیت مطلوب هستید.

منبع:مقاله چه کنیم که یکدیگر را دوست داشته باشیم

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:08

نظرات(0)

تعداد بازديد : 24

به این پست رای دهید:

بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن

ما امروزه در دورانی بسر می‌بریم که مشخصات بارز آن را می‌توان افزایش جمعیت، شهرنشینی، گسترش مؤسسات و پیچیدگی‌های تکنولوژی در ارتباطات دانست و این موارد بیش از پیش جوامع و انسانها را به هم نزدیک کرده و باعث شده تا آنها در جهت رقابت با سایرین به تکاپو تلاش بیشتر وارد نموده است. و از این طریق افزایش توقعات و انتظارات روزافزون جامعه نیز در جهت رفع این توقعات و حل موارد فوق مثمر ثمر نخواهد بود این ناشی از این است که محدودیت توان و امکانات انسان و محیط وی دانست و یکی از مهمترین موضوع که ما با آن بیشتر در این تحقیق سر و کار داریم استرسها و عواملی که باعث این فشارهای عصبی است که همه ما با آن درگیر هستیم و باید آنها را بشناسیم. امروزه استرس به عنوان مهمترین  فاکتور در جوامع می‌باشد که باعث بوجود آمدن امراض روحی، جسمی و رفتارهای انسانها است. استرس و اضطراب رابطه تنگاتنگ دارد و اضطراب یکی از عوارض آنی و شایع استرس می‌باشد، پاسخ استرسها پاسخی است که از زمانی دیگر طول عمر تغییر می‌کند. به گفته‌ها هانس سلیه «مهم این نیست که چه اتفاقی برای شخص افتاده مهم آن است که آنرا چگونه درک کرده و انسان از دیدگاه‌هایش رنج می‌برد و نه بلاهایی که بر سرش می‌آید.» به این دلیل استرس توجه بسیاری از روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف کرده به طوری که فشارهای عصبی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسانها ایفا می‌کند.
استرس در زندگی روزمره به شیوه‌های متفاوتی بروز می‌کند: پرخاشگری ناگهانی در پاسخ به یک سؤال ساده‌لوحانه، سردرد شدید در پایان یک روزگار سخت، بروز عصبانیت به صورت زدن دست روی فرمان ماشین در ترافیک است برای همین وجود این استرسها در طول روز طبیعی هستند. با وجود این استرس طولانی و شدیدتر اغلب سبب بروز علائم ناراحت کننده‌ای می‌شود که اشخاص در مورد آن نگران می‌شود بنابراین بشر در سر تا سر دوران گذشته خود استرس را تجربه کرده است.
گروهی از صاحبنظران رفتاری استرس را بیماری شایع‌ قرن نامگذاری کرده در حالی که در عصر حاضری که در آن هستیم عصر استرس و فشارهای عصبی است. دوره‌ای که در ان انسان بیش از هر زمان دیگری در معرض عواملی موجود استرس قرار گرفته و مسائل و مشکلات بی‌شماری از هر طرف او را احاطه کرده است.

واژه استرس در نزد متخصصین متخلف معانی متفاوتی دارد، استرس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است در حالی که مسأله استرس در جامعه به طور گسترده‌ای تشخیص داده شده است روان‌شناسان بالینی و سایرین ارتباط بین فشار روانی و بهداشت روانی را به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. در روانشناسی استرس به معنی تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تعریف شده است. در این حالت جسم روان آدمی به تقاضاهای درونی و بیرونی با فشار پاسخ می‌دهند. استرس هنگامی رخ می‌دهد که فرد واکنشهای خود را در مواجهه با محرکهای درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانی فرد است (خواجه‌پور، ۱۳۷۷، ص ۵) استرس را گاهی ناشی از محرکات خارج می‌دانند و گاهی آن را پاسخ فرد به پاره‌ای از مزاحمت‌ها عنوان کرده‌اند. بررسی‌های جدید و تئوریهای جامع راجع به استرس به تعامل فرد و محیط تأکید دارد.

واژه استرس در نزد متخصصین متخلف معانی متفاوتی دارد، استرس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است در حالی که مسأله استرس در جامعه به طور گسترده‌ای تشخیص داده شده است روان‌شناسان بالینی و سایرین ارتباط بین فشار روانی و بهداشت روانی را به دقت مورد بررسی قرار داده‌اند. در روانشناسی استرس به معنی تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تعریف شده است. در این حالت جسم روان آدمی به تقاضاهای درونی و بیرونی با فشار پاسخ می‌دهند. استرس هنگامی رخ می‌دهد که فرد واکنشهای خود را در مواجهه با محرکهای درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانی فرد است (خواجه‌پور، ۱۳۷۷، ص ۵) استرس را گاهی ناشی از محرکات خارج می‌دانند و گاهی آن را پاسخ فرد به پاره‌ای از مزاحمت‌ها عنوان کرده‌اند. بررسی‌های جدید و تئوریهای جامع راجع به استرس به تعامل فرد و محیط تأکید دارد.

منبع:بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:07

نظرات(0)

تعداد بازديد : 39

به این پست رای دهید:

کاربرد آمار و احتمالات در مدیریت تنش سرما و یخ زدگی

با توجه به اهمیت و حساسیت امر مهار آب‌های سطحی خصوصاً در کشور ما که اکثر رودخانه‌های مناطق مختلف فصلی بوده و کمبود آبی که در پهنه وسیعی از کشور وجود دارد ، نیاز به شناسایی و به مدل در‌آوردن رفتار رودها و شریان‌های آبی جهت برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و استفاده بیشتر و بهتر از پتانسیل‌های آنها عمیقاً احساس می‌شود . جدیدالتاسیس بودن بیشتر ایستگاه‌های هیدرومتری ، نواقص موجود در آمار اکثر این  ایستگاه‌ها ، قرارگرفتن بیشتر رودها در مناطق خشک ، وضعیت بحرانی برداشت آب‌های زیرزمینی و لزوم توجه بیشتر به آب‌های سطحی همه‌ و همه دلایل بیشتر و ظریف‌تری می‌باشد که به مقوله پیش‌بینی و تولید آمار مصنوعی‌ در حوزه‌های آبریز کشورمان جلوه و نمودی کامل‌تر می‌بخشد .
       روش‌های متداول آماری و احتمالی بر پایه روابط و فرمول‌های صرفاً ریاضی که به طور اخص به پیش‌بینی سری‌های زمانی می‌پردازد ، از دیرباز مورد توجه مهندسین علوم آب قرار گرفته است . آنها با دست‌مایه قراردادن این بخش از علم آمار به تحلیل ، بررسی و شناخت رفتار رودخانه‌ها می‌پرداختند . در این راستا نرم‌افزارهای  مختلفی نیز تهیه وتنظیم شده که از مهم‌ترین و بارزترین آن‌ها می‌توان SPIGOT  و HEC4  را نام برد . 
       شبکه عصبی مصنوعی نامی نوین در علوم مهندسی است که به‌طور ابتدایی و آغازین درسال 1962 توسط فرانک روزن بلات و در شکل جدی و تأثیرگذار در سال 1986 توسط رومل‌هارت و مک‌کلند با ابداع و ارائه مدل پرسپترون بهبود یافته به جهان معرفی شد .

نامی نوین در علوم مهندسی است که به طور ابتدایی و آغازین درسال 1962 توسط فرانک روزن بلات و در شکل جدی و تأثیرگذار در سال 1986 توسط رومل هارت و مک کلند با ابداع و ارائه مدل پرسپترون بهبود یافته به جهان معرفی شد... این شیوه از ساختاری نرونی و هوشمند با الگوبرداری مناسب از نرون های موجود در مغز انسان سعی می کند تا از طریق توابع تعریف شده ریاضی رفتار درون سلولی نرون های مغز را شبیه سازی کند و از طریق وزن های محاسباتی موجود در خطوط ارتباطی نرون های مصنوعی، عملکرد سیناپسی را در نرون های طبیعی به مدل در آورد... ماهیت و ذات تجربی و منعطف این روش باعث می شود تا در مسائلی مانند مقوله پیش بینی که یک چنین نگرشی در ساختار آن ها مشاهده می شود و از رفتاری غیرخطی و لجام گسیخته برخوردار هستند، به خوبی قابل استفاده باشد...

منبع:مقاله کاربرد آمار و احتمالات در مدیریت تنش سرما و یخ زدگی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:06

نظرات(0)

تعداد بازديد : 33

به این پست رای دهید:

آمار توصیفی

موضوع آمار توصیفی (Descriptive statistics) تنظیم و طبقه‌بندی داده‌ها، نمایش ترسیمی، و محاسبهٔ مقادیری از قبیل نما، میانگین، میانه و … می‌باشد که حاکی از مشخصات یکایک اعضای جامعهٔ مورد بحث است. در آمار توصیفی اطلاعات حاصل از یک گروه، همان گروه را توصیف می‌کند و اطلاعات به دست آمده به دسته‌جات مشابه تعمیم داده نمی‌شود.
به‌طور کلی از سه روش در آمار توصیفی برای خلاصه‌سازی داده‌ها استفاده می‌شود:
    استفاده از جداول
    استفاده از نمودار
    محاسبه مقادیری خاص که نشان‌دهنده خصوصیات مهمی از داده‌ها باشند.
از نظر تاریخی می‌توان گفت از لحظه ای که شمارش اختراع شد علم آمار نیز گسترش پیدا کرد.[۱] آمار توصیفی فقط مختص نمونه است و نمی‌توان از آن برای کل جامعه آماری استفاده کرد .

در عصر حاضر کسی نمی‌تواند منکر این واقعیت باشد که آمار نقشی لاینفک در زندگی روزمره ما بازی می‌کند. اخبار روزانه رسانه‌های گروهی با گزارشی از وضع هوا به پایان می‌رسندو در طول اخبار، به جریانهای بازار بورس و سهام اشاره می‌شود و روزنامه‌ها خبر از افزایش نرخ اجناس می‌دهندو…

آمار به عنوان پایه یک روش و راه موثر در بررسی مسائل موجود، در بسیاری از زمینه‌های علمی از جمله جامعه شناسی، کشاورزی، فیزیک و….به‌ کار گرفته می‌شود. در دانش امروزی، معمولا سعی می‌شود که اطلاعات موجود در یک زمینه خاص، در قالب اعداد نمایش داده شود تا به هنگام تجزیه و تحلیل اطلاعات، فهم بهتری از پدیده مورد مطالعه به‌ دست آمده و امکان مقایسه فراهم گردد. در یک جمله آمار مجموعه‌ای از روشهای جمع آوری، تهیه وتنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات است که برای کسب یک یا چند نتیجه به خدمت گرفته می‌شود.

 شکل‌های ساده آمار از همان ابتدای تمدن مورد استفاده قرار می‌گرفت، یعنی از زمانی که علایم تصویری یا نشانه‌های دیگر برای ثبت تعداد مردم، حیوانات و اشیای بی‌جان در روی پوست حیوانات، صفحات سنگی یا کنده درختان و دیوار غارها به‌کار می‌رفت. سه هزار سال پیش از میلاد، بابلی‌ها از ورقه‌های سفالی کوچک برای ثبت اطلاعات مربوط به بازدهی کشاورزی و اجناس معامله‌شده به صورت پایاپای یا پولی استفاده می‌کردند. در قرن هفدهم و در کشورهای انگلستان و آلمان، آمار برای اولین بار در مطالعات اجتماعی به‌کار گرفته شد. بین سال‌های 1750 و 1850 در فرانسه و انگلستان تعداد زیادی مطالعات اجتماعی انجام گرفت. از 1890 تا 1940 در سایه تلاش‌های دو آماردان، آمار به علم تبدیل شد. این دو نفر عبارت از "کارل پیرسون ریاضیدان و "رونالد ایلمر فیشر"[زیست‌شناس، از منطقه لندن بودند. در طول این دوره تحول آمار تحت سیطره انگلیسی‌ها قرار گرفت. آمار طی صد سال گذشته پیشرفت زیادی کرده است و به عنوان علمی جدید و نو وارد علوم گردیده و از کاربرد عملی آن جدا شده است و با این پیشرفت آمارشناسان قادر گردیده‌اند که در شرایط مختلف تصمیم‌گیری، هنگامی که اطلاعات به‌طور کامل درباره یک موضوع معین در دسترس نمی‌باشد یک روش منطقی و اصولی برای رسیدن به مطلب مورد نظر برقرار نمایند و به بهترین صورت به نتایج مورد نظر دسترسی پیدا کرده و اهداف خود را عملی نمایند.

 

منبع:مقاله آمار توصیفی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:05

نظرات(0)

تعداد بازديد : 28

به این پست رای دهید:

نظریه احتمال و مجموعه های فازی

نظریه احتمال و نظریه مجموعه‌های فازی، هر دو برای مطالعه موارد شامل عدم قطعیت و اطمینان وضع شده‌اند. اولی به عنوان الگوی عدم قطعیت آماری (منسوب به پیشامدهای تصادفی) و دومی به عنوان الگوی عدم قطعیت ناشی شده از تشخیص، عقیده و قضاوت انسانی. این دو رهیافت به عدم قطعیت نه متناقض با یکدیگرند و نه یکی، دیگری را شامل می‌شود. اساساً هیچ چیز برای تطبیق یا وفق این دو رهیافت وجود ندارد، چرا که طبیعت هرکدام، از دیگری کاملاً متفاوت است. اما این باعث نمی‌شود که نتوان در یک مسأله، از هر دو نظریه توأمان استفاده کرد. در واقع، روشهای نظریه احتمال و نظریه مجموعه‌های فازی می‌توانند برای مطالعه عدم قطعیت و دقت، ترکیب شوند. گام اول در این راه توسط پروفسور زاده در 1968 برداشته شد و تاکنون، مطالعات در این مورد توسعه زیادی یافته است. این مقاله شامل ارائه و تشریح رهیافت زاده در این مسأله و نیز تعمیم‌ها و تصحیح‌هایی است که دیگران در ادامه کار وی انجام داده‌اند.

بطور ساده، احتمالات (به انگلیسی: Probability) به شانس وقوع یک حادثه گفته می‌شود.
احتمال معمولاً مورد استفاده برای توصیف نگرش ذهن نسبت به گزاره‌هایی است که ما از حقیقت آن‌ها مطمئن نیستیم.گزاره‌های مورد نظر معمولاً از فرم "آیا یک رویداد خاص رخ می‌دهد؟" و نگرش ذهن ما از فرم "چقدر اطمینان داریم که این رویداد رخ خواهد داد؟" است. میزان اطمینان ما، قابل توصیف به صورت عددی می‌باشد که این عدد مقداری بین ۰ و ۱ را گرفته و آن را احتمال می نا میم. هر چه احتمال یک رویداد بیشتر باشد، ما مطمئن تر خواهیم بود که آن رویداد رخ خواهد داد. در واقع میزان اطمینان ما از اینکه یک واقعه (تصادفی) اتفاق خواهد افتاد.

مجموعه‌های فازی (به انگلیسی: fuzzy sets) از تعمیم نظریهٔ کلاسیک مجموعه‌ها حاصل می‌آید که در منطق فازی کاربرد دارد. تئوری این مجموعه‌ها توسط لطفعلی عسکرزاده (که در جوامع علمی به Lotfi A. Zadeh معروف است) ابداع گردید.

منبع:مقاله نظریه احتمال و مجموعه های فازی

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:03

نظرات(0)

تعداد بازديد : 36

به این پست رای دهید:

علم آمار

علم آمار و یا حتی احتمالات در زندگی روزمره ما استفاده زیادی از آن می شود. حتی اگر زیاد از این علم سر رشته نداشته باشیم. مثلاً اینکه در حرف هایمان می گوییم به احتمال زیاد این کار انجام می شود و یا این نتیجه در آخر رقم می خورد و یا اینکه آمار تعدادی وسیله و یا افراد را می دهیم. در بررسی های بزرگ تر و تخصصی تر که به جامعه و مملکت مربوط می شود این سوالات پرسیده می شود :
    آمار طلاق در ایران
    آمار خودکشی در کشور ایران
    آمار سرطان در کشورمان
    آمار اعدام، ایدز و …
این ها همه سئوالاتی هستند که به علم آمار مربوط می شوند. پس این علم که با آن سروکار داریم نباید بدون آگاهی از آن و بی اطلاع از آن باشیم. ما سعی کرده ایم که شما را با این علم بیشتر آشنا کنیم، در همین راستان مقاله ای کامل در مورد آمار در این پست از سایت دانلود مقاله آماده کرده ایم که مطالب مهمی که در این مقاله آمده شده است به این صورت است : آمار چیست؟، تاریخچه آمار، تکنیک ها و اهداف این علم، زمان های استفاده از این علم، محدودیت های آن، آمارشناس کیست؟، کاربرد آمار در سایر علوم، سیر تکاملی و … .

آمار (در ایران) (به انگلیسی: Statistics) یا احصائیه (در افغانستان) شاخه‌ای از ریاضیات است که به گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازمان‌دهی داده‌ها می‌پردازد. آمار را باید علم و عمل استخراج، بسط، و توسعهٔ دانش‌های تجربی انسانی با استفاده از روش‌های گردآوری، تنظیم، پرورش، و تحلیل داده‌های تجربی (حاصل از اندازه‌گیری و آزمایش) دانست. زمینه‌های محاسباتی و رایانه‌ای جدیدتری همچون یادگیری ماشینی، و کاوش‌های ماشینی در داده‌ها، در واقع، امتداد و گسترش دانش گسترده و کهن از آمار به عهد محاسبات نو و دوران اعمال شیوه‌های ماشینی در همه‌جا می‌باشد. علم آمار، علم فن فراهم کردن داده‌های کمّی و تحلیل آن‌ها به منظور به‌دست‌آورن نتایجی که اگرچه احتمالی است، اما در خور اعتماد است.
در صورتی که شاخه‌ای علمی مد نظر نباشد، معنای آن، داده‌هایی به‌شکل ارقام و اعداد واقعی یا تقریبی است که با استفاده از علم آمار می‌توان با آن‌ها رفتار کرد و عملیات ذکر شده در بالا را بر آن‌ها انجام داد. بیشتر مردم با کلمه آمار به مفهومی که برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به کار می‌رود آشنا هستند؛ ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی مورد بحث آمار نیست. آمار عمدتاً با وضعیتهایی سر و کار دارد که در آن‌ها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی نیست. اسنتاج‌های آماری غالباً غیر حتمی اند، زیرا مبتنی بر اطلاعات ناکاملی هستند. در طول چندین دهه آمار فقط با بیان اطلاعات و مقادیر عددی دربارهٔ اقتصاد، جمعیت‌شناسی و اوضاع سیاسی حاکم در یک کشور سر و کار داشت. حتی امروز بسیاری از نشریات و گزارش‌های دولتی که توده‌ای از آمار و ارقام را دربردارند معنی اولیه کلمه آمار را در ذهن زنده می‌کنند. اکثر افراد معمولی هنوز این تصویر غلط را دربارهٔ آمار دارند که آن را منحصر به ستون‌های عددی سرگیجه‌آور و گاهی یک سری شکل‌های مبهوت‌کننده می‌دانند؛ بنابراین، یادآوری این نکته ضروری است که نظریه و روش‌های جدید آماری از حد ساختن جدول‌های اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته‌اند. آمار به عنوان یک موضوع علمی، امروزه شامل مفاهیم و روش‌هایی است که در تمام پژوهشهایی که مستلزم جمع‌آوری داده‌ها به وسیله یک فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط و نتیجه‌گیری به وسیله تجزیه و تحلیل این داده‌ها هستند اهمیت بسیار دارند.

منبع:مقاله علم آمار

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 17 دی 1398 ساعت: 20:00

نظرات(0)

تعداد بازديد : 33

به این پست رای دهید:

فوریت‌های پزشکی رویدادی ناگهانی و نامنتظر که نیاز به اقدام فوری دارد. به طور کلی فوریت به وضعیتی اطلاق می‌شود که حیات بیمار بلافاصله یا در مدت چند دقیقه تا چند ساعت آینده تهدید گردد. این رویدادها معمولاً در صورت عدم مداخله سریع پزشکی به مرگ بیمار می‌انجامند، مانند ترومای شدید در تصادف رانندگی یا سکته قلبی و سکته مغزی انجام زایمان های اورژانسی شکم حاد و... در این مواقع معمولاً مرکز فوریتهای پزشکی برای انجام خدمات پزشکی و و ارائه خدمات فوریتهای پزشکی وارد عمل می‌شود. افراد داخل امبولانس شامل یک راننده و یک پارامدیک اورژانس و یا اینترمدیت اورژانس می باشد که پارامدیک اورژانس متخصص فوریت های پزشکی است و حتی از لحاظ درجه علمی از پزشک عمومی نیز بالاتر است .

فوریت های پزشکی اولین با ر در دهه 1960 میلادی و درآمریکای به عنوان یک سیستم امداد رسانی رسمی پایه گذاری شد . پس از آن با توجه به اهمیت مقوله فوریت های پزشکی و اهمیت امداد رسانی در مواقع مورد نیاز ، این سیستم به عنوان یک سیستم رسمی و ضروری در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شد . در ایران سیستم فوریت های پزشکی برای اولین با در سال 1352 پس از وقوع حادثه دردناک فروریختن سقف سالن انتظار فرودگاه مهر آباد تهران و کشته شدن تعدادی از مسافران وپرسنل برای اولین با ر تاسیس شد و پس از آن در سالهای بعد به مرور زمان با توجه به ضرورت وجود سیستم فوریت های پزشکی به صورت سازمان یافته تر و با تجهیزات به روز تر به ارائه خدمات ادامه داد و ایران بعنوان چهارمین کشور دنیا به سیستم فوریت های پزشکی تجهیز شد و بنابراین می توان ادعا کرد ایران یکی از پیش تازان عرصه فوریت های پزشکی در دنیا به شمار می آید.

ا مروزه با روند رو به رشد مرگ و میر در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح رانندگی، فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی فوریت های اورژانس یکی از حیاتی ترین سیستم های مورد نیاز هر جامعه به شمار می آید . و باتوجه به اهمیت زیاد سیستم فوریت های پزشکی یکی از اساسی ترین نیازهای نظام سلامت جامعه تربیت افرادی با توانایی‌ها و صلاحیت‌های علمی و عملی ویژه است تا با آمادگی کامل در حساس‌ترین لحظات به یاری دردمندان بشتابند. سیستم فوریت های پزشکی با بهره گیری از تجهیزات خاص و متخصصان زبده به صورت شبانه روزی و آماده ارائه خدمات به افراد نیازمند و در معرض خطر هستند . با توحه به حساسیت مقوله فوریت های اورژانس کلیه پرسنل مشغول به خدمت در سیستم فوریت های پزشکی ملزم به گذراندن دوره های آموزش فوریت های پزشکی هستند . با توجه به رشد روز افزون جمعیت در کلیه مناطق دنیا و نیاز روز افزون به افزایش میزان خدمات فوریت های پزشکی ، استفاده از نیرو های کارآمد زبده می توانند تا حدودی از میزان اتلاف وقت ، انرژی و هزینه بکاهد . با توجه به محدودیت امکانات با به کارگیری افراد دوره دیده با تجربه و تخصص مناسب می توان از بسیاری اقدامات غیر ضرروری و صرف هزینه و انرژی جلوگیری کرد . برای مثال با استفاده از اپراتورهای متخصص که وظیفه پاسخگویی به تماس های دریافتی را به عهده دارند در بسیاری موارد می توان با ارائه راهنمایی ها لازم از اعزام بی مورد آمبولانس و نیروهای فوریتهای پزشکی به مکان جلوگیری به عمل آورد و یا در موارد بسیار حساس با ارائه راه کار ها و راهنمایی های موثر تا رسیدن نیروهای فوریت های پزشکی در محل وقوع حادثه از بروز حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آورد . بنابراین وظیفه فوریت های پزشکی تنها اعزام نیرو و تجهیزات به محل وقوع حادثه نیست در بسیاری از موارد فوریت های پزشکی با ارائه راهنمایی و راهکار های درمانی مناسب می تواند از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کند .

منبع:پاورپوینت فوریت های پزشکی

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 15 دی 1398 ساعت: 19:03

نظرات(0)

تعداد بازديد : 24

به این پست رای دهید:

فراوردهٔ خونی (به انگلیسی: Blood product) به هر گونه عنصر خونی گفته می‌شود که در انتقال خون توسط افراد اهدا می‌شود. فراوردهٔ خونی می‌تواند گلبول قرمز، پلاسما یا پلاکت باشد. البته فراوردهٔ خونی از سرم (که عنصری مصنوعی است و به عنوان جایگزین خون استفاده می‌شود) متفاوت بوده و به عنوان معادل یکدیگر استفاده نمی‌شوند.

اجزاء یک واحد خون کامل شامل پلاسما، گلبول قرمز و پلاکت می باشد .

برای ذخیره سازی و حفظ عملکردشان شرایط متفاوتی دارند. پلاکت های باقی مانده در یک واحد گلبول قرمز در دمای یخچال به صورت توده در آمده و تحت تاثیر پروتئین پلاسما و گلبول قرمز بسرعت خاصیت هموستاز آن کاهش می یابد. همچنین فاکتورهای انعقادی موجود در یک واحد خون (فاکتور ۵-۸) گاهی در ۴ درجه تغییر می یابند.بهترین فایده را از یک واحد خون اهدایی زمانی بدست می آوریم که فرآورده های آن، پلاسما، گلبول قرمز، پلاکت از یکدیگر جدا گردد و بسته به نوع فرآورده در دما و وضعیت های متفاوت ذخیره سازی شود. مثلاً گلبول قرمز طبق شرایط خاص برای ۴۲ روز و پلاسما و کرایو حدود ۱ سال و حتی بیشتر و پلاکت برای ۵ روز ذخیره می شود.

 

خون گیری:

جمع آوری خون از طریق ورید بازویی و با رعایت شرایط استاندارد و در کیسه های

 مخصوص که حاوی ۶۳ میلی لیتر ماده ضد انعقاد و ۴۵۰ سی سی خون، می باشد،انجام می گردد.

نسبت ماده ضد انعقاد به خون ۴/۱ به ۱۰ می باشد و حداکثر حجم استاندارد خون جمع آوری شده ۵/۱۰ میلی لیتر به ازای هرکیلوگرم وزن اهداکننده می باشد.

کیسه های جمع آوری خون می تواند چندین نوع (منفرد- دوتایی، سه تایی، چهارتایی و یا کیسه مخصوص اطفال) باشد.

 

خون کامل:

به یک واحد خون کامل که در طی خونگیری از بازوی اهداکننده در کیسه های مخصوص جمع آوری می گردد و حاوی گلبول قرمز – پلاسما پروتئین های پلاسما، فاکتورهای انعقادی … می  باشد و حدود ۱۰به توان ۹ عدد گلبول سفید و ۶۳ میلی لیتر ماده ضد انعقاد دارد، اطلاق می گردد.

حجم کلی آن ۵۱۰-۴۹۰ و Hct آن ۴۰-۳۵% و Hb آن بیشتر از ۴۵  می باشد.

مدت  زمان نگهداری آن با توجه به ماده ضد انعقاد بین ۲۱ تا ۳۵ روز می باشد.

 

 

منبع:پاورپوینت فرآورده های خونی

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 15 دی 1398 ساعت: 19:02

نظرات(0)

تعداد بازديد : 36

به این پست رای دهید:

فرایند واکاوی سلسله مراتبی یکی از روش‌های تصمیم‌گیری است. واژه AHP مخفف عبارت Analytical Hierarchy process به معنی فرایند تحلیل سلسله مراتبی است.انتخاب سنجه‌ها یا criterion بخش اول واکاوی AHP است. سپس براساس سنجه‌های شناسایی شده نامزدها ارزیابی می‌شوند. واژه گزینه‌ها یا نامزدها هم معنای واژه alternative یا candidates بوده و به جای هم بکار روند. علت سلسله مراتبی خواندن این روش آن است که ابتدا باید از اهداف و راهبردهای سازمان در راس هرم آغاز کرد و با گسترش آن‌ها سنجه‌ها را شناسایی کرد تا به پایین هرم برسیم.

این روش یکی از روش‌های پرکاربرد برای رتبه‌بندی و تعیین اهمیت عوامل است که با استفاده از مقایسات زوجی گزینه‌ها به اولویت بندی هر یک از معیارها پرداخته می‌شود. چنانچه گزینه‌ها زیاد باشد تشکیل ماتریس مقایسات زوجی کار دشواری است.

هدف تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی انتخاب بهترین گزینه براساس معیارهای مختلف از طریق مقایسه زوجی است. این تکنیک برای وزن دهی به معیارها نیز استفاده می‌شود. چون افزایش تعداد عناصر هر خوشه مقایسه زوجی را دشوار می‌کند بنابراین معمولاً معیارهای تصمیم‌گیری را به زیرمعیارهایی تقسیم می‌کنند.

معیار: آن چیزی است که براساس آن انتخاب می‌کنید مثلاً در انتخاب یک مدیر برای سازمان، معیارهای تصمیم‌گیری تحصیلات، پیشینه، شخصیت و … است.

گزینه: آن چیزی است که از میان آن انتخاب می‌کنید مثلاً در انتخاب یک مدیر کاندیداهای موجود همان گزینه‌ها هستند.

مدل‌های زیر به عنوان مدل‌های معروف در مدل AHP مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • هدف – معیار
  • هدف – معیار – زیرمعیار
  • هدف – معیار – گزینه
  • هدف – معیار – زیرمعیار – گزینه

فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) روشی برای کمک به تصمیم گیری است و بر اهمیت داوری های شهودی یک تصمیم گیرنده و همچنین ثبات مقایسه گزینه های جایگزین در فرآیند تصمیم گیری تاکید دارد. از آنجا که یک تصمیم گیرنده قضاوت های خود را بر دانش و تجربه انجام می دهد ، بنابراین تصمیم گیری را بر این اساس اتخاذ می کند ، رویکرد AHP با رفتار یک تصمیم گیرنده مطابقت دارد. نقطه قوت این رویکرد این است که به طور منظم عوامل ملموس و نامشهود را سازمان می دهد و یک راه حل ساختاری اما نسبتاً ساده برای مسائل تصمیم گیری ارائه می دهد.

علاوه بر این ، با شکستن یک مسئله منطقی  بزرگ و سپس پایین آمدن در مراحل تدریجی ، به کوچکتر و کوچکتر ، فرد قادر است از طریق داوری های مقایسه زوجی ساده ، کوچک را به بزرگ وصل کند.

در این روش مسئله تصمیم گیری به سطوح مختلف هدف، معیارها، زیرمعیارها و گزینه ها تقسیم می شود . در این فرایند گزینه های مختلفی در تصمیم گیری دخالت داده می شود و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها و زیرمعیارها وجود دارد تحلیل حساسیت به معنی این می باشد که با تغییر وزن معیارها در رتبه گزینه ها چه تغییری ایجاد می شود. از مزایای دیگر این روش تصمیم گیری چند معیاره تعیین میزان سازگاری و ناسازگاری تصمیم می باشد. فرایند AHP با تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده آنها را به شکل ساده تبدیل می کند.

منبع:پاورپوینت فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 15 دی 1398 ساعت: 19:01

نظرات(0)

تعداد بازديد : 27

به این پست رای دهید:

مدیریت منابع انسانی

اغلب ما با واژه مدیریت منابع انسانی، روابط کارکنان و مدیریت پرسنل استفاده‌شده در مطبوعات و همچنین متخصصان صنعت آشنا هستیم.
در این مقاله، به پرسش مدیریت منابع انسانی چیست، با ارایه یک نمای کلی از موضوع و معرفی مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های امروزی، پاسخ می‌دهیم.
ما اصطلاح «هنر و دانش» را برای مدیریت منابع انسانی انتخاب کردیم زیرا این موضوع هم هنر مدیریت افراد با استفاده از رویکردهای خلاقانه و نوآورانه است و هم دانشی است که به‌دلیل کاربرد دقیق این تیوری مورد نیاز است.
تعریف اول مدیریت منابع انسانی، فرایند مدیریت افراد در سازمان‌ها به شیوه‌ای ساختار یافته و کامل است.
مقصود از مدیریت منابع انسانی سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای اجرای بخشی از وظیفه مدیریت است که با جنبه‌هایی از فعالیت‌ کارکنان بستگی دارد، به ویژه برای کارمندیابی، آموزش دادن به کارکنان، ارزیابی عملکرد، دادن پاداش و ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان سازمان.
مدیریت امور کارکنان حوزه‌ای است که به اندازه کل حوزه مدیریت قدمت دارد اما بهطور طبیعی دستخوش تغییر و تکامل شده است.
نقطه عطف این تغییر و تکامل جایی است که به جای مدیریت کارکنان١، مدیریت منابع انسانی۲ مطرح می‌شود.
در محیط کسب وکار رقابتی و پیچیده دنیای امروز، خلاقیت و نوآوری در سازمان‏‌ها امری بسیار مهم است و استراتژی‏‌ها و تاکتیک‏‌‌های مدیریت کسب وکارها باید همگام با تغییرات باشد.
و اینجاست که اهمیت مدیریت منابع انسانی در تضمین موفقیت یک سازمان و ایجاد مزیت رقابتی برای آن مشخص می‌شود .
این در حالی است که مدیریت منابع انسانی نقشی است که در همه‌ی سازمان‌های بزرگتر از یک نفر، معنا دارد.
اگرچه عموما در یک شرکت کوچک، سمتی به عنوان مدیر منابع انسانی وجود ندارد، اما به هر حال،‌مدیریت منابع انسانی بخشی از وظیفه مدیراجرایی یا مدیرعامل سازمان است.
طبیعتا به تدریج، پس از اینکه یک سازمان بزرگ‌تر شد، این نقش به یک واحد مستقل به نام واحد مدیریت منابع انسانی یا Human Resource Management سپرده می‌شود و موقعیتی رسمی برای مدیر منابع انسانی در سازمان تعریف می‌شود.

منبع : مقاله مدیریت منابع انسانی

نویسنده:

تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 20:56

نظرات(0)

تعداد بازديد : 30

به این پست رای دهید:

دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

از طرف دیگر، نوزاد انسان با کمترین توانایی‌ها و امکانات( نظیر بازتابها) به دنیا می‌آید و به مراقبت زیاد و شدیدی نسبت به سایر موجودات نیاز دارد( برای مثال در نظر بگیرید که چگونه گوساله گاو پس از به دنیا آمدن روی پای خود می‌ایستد، ولی نوزاد انسان حتی نمی‌تواند سر خود را راست نگه دارد ). ابن مراقبت توسط پدر و مادر در وهله اول و توسط اطرافیان و جامعه در وهله دوم اعمال می‌شود، ولی این مراقبت بدون آگاهی، دانش و آموزش شیوه‌های فرزند‌پروری صحیح امکان ندارد و اهمیت روان شناسی کودک نیز از این دو موضوع( زمان طولانی رشد کودکی و شیوه‌های صحیح فرزند‌پروری) ناشی می‌شود.
تعریف روانشاسی کودک چیست؟ شیوه‏‌‌های صحیح فرزند پروری، نحوه تعامل و روابط مناسب با فرزندان از مهمترین موضوعات برای روانشناسی کودک می‌باشد.
نوزاد انسان در میان سایر موجودات عالم طولانی‌ترین زمان را نیاز دارد که قابلیت‏‌ها و توانایی‏‌‌های خود را پرورش و آشکار سازد.
رشد یک فرایند چند بعدی است.
کودکان در سنین مختلف نیازها و اولویت‏‌‌های مختلفی دارند.
روانشناسی کودک یکی از مهم‌ترین و پر کاربرد‌ترین شاخه‏‌های علم روانشناسی است.
شاخه روانشناسی کودک به بررسی روند رشد اخلاقی، اجتماعی کودک به صورت همزمان با رشد جسمانی او می‌پردازد.
استفاده از مشاوره متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان در سنین اولیه رشد و شکل گیری شخصیت می‌تواند منجر به افزایش توانمدیهای شخصی افراد در مواجه با مشکلات و سختی‏‌‌های احتمالی زندگی شود.
روانشناسان و متخصصان روانشناسی کودک و نوجوان بر این باورند که در مواجه با برخی موارد و در آستانه برخی از مراحل زندگی کودک مشاوره‏‌‌های روانشناسان کودک می‌تواند تاثیرات مثبت به سزایی در عبور موفق کودکان از این بحران‏‌ها داشته باشد .
دوره سنی کودکی، تاثیر غیر قابل انکاری در سنین بالاتر و بزرگسالی افراد در زمینه‌های رفتاری و اخلاقی‌شان دارد.
این موضوع همواره مورد توجه روانشناسان و محققان بوده است.
نظریه‌های متعدد و گوناگونی مانند نظریه محیط غنی- محیط فقیر و نظریه اثر پروانه‌ای در زمینه روانشناسی کودک و رشد کودک و.. همگی گواه اهمیت این دوره در زمینه روانشناسی اند.

منبع : مقاله دیدگاه روانشناسان دررابطه با رشد کودک

نویسنده:

تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 20:55

نظرات(0)

تعداد بازديد : 37

به این پست رای دهید:

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

مطمینا چه شما معتاد به شبکه‏‌‌های اجتماعی یا یک کاربر ساده باشید و یا حتی کسی که تازه به فکر استفاده از این شبکه‏‌ها افتاده است؛ سوالاتی در خصوص مزایا و معایب شبکه‏‌‌های اجتماعی دارید.
مثلا، آیا این شبکه‏‌ها بهره وری انسان را بالاتر می‌برد و یا فقط وقت گران بهای او را هدر می‌دهد؟ این شبکه‏‌ها به چه میزان امن هستند؟ بیایید پیش از آن که بر روی این شبکه‏‌ها – چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ زمانی – سرمایه گذاری زیادی کنید از مزایای آنها در مقابل معایبشان آگاه شوید.
بهبود ارتباطات و تقویت روابط انسانی، دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی است.
جدا از مکان زندگی، امکان پیدا کردن افرادی که تفکر و علایق یکسانی با فرد دارند امکان پذیر شده است.
همان ویژگی‌هایی که شبکه‌های اجتماعی را به یک نیروی مثبت در زندگی تبدیل می‌کند، می‌تواند جز معایب شبکه‌‏‌‌های اجتماعی برشمرده شود.
این مسیله به ویژه برای نوجوانان مشکل آفرین است، چراکه افراد شرور می‌توانند بدون در نظر گرفتن مسیولیت شخصی، همسالان خود در مدرسه را که در معرض آسیب هستند هدف قرار دهند و آن‌ها را اذیت کنند.
همچنین تعقیب و نظارت افراد از این طریق بسیار ساده است.
از آنجا که موقعیت مکانی افراد در شبکه‌های اجتماعی مشخص است همه‌ی عادات و رفتار افراد به راحتی می‌تواند تحت نظارت قرار بگیرد.
استفاده از شبکه‏‌‌های اجتماعی و مجازی چنان گسترش یافته که نسل کنونی را نسل شبکه نام نهاده‏‌اند و در این حوزه کاربران با ویژگی‏‌‌های خاصی با هم در ارتباط می‌باشند در این تحقیق مزایا و معایب شبکه‏‌‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است در ابتدا با معرفی رویکرد ترکیبی در مطالعه رسانه‏‌‌های اجتماعی به کاربران رسانه‏‌‌های اجتماعی می‌پردازد و مشخص می‌کند این کاربران چه کسانی هستند و فعالیت‌‌هایی را که می‌توانند انجام دهند شامل چه مواردی است و با بیان ماهیت این شبکه‏‌ها و تقسیم بندی و کارکردشان با شناخت کاربران هر یک از آنها به بررسی اثرات مثبت و منفی استفاده از آنها در حوزه‏‌‌های مختلف و همچنین اثرات آنها بر رویکردهای مسایل تکنولوژی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، دین و مذهب پرداخته و این رسانه‏‌ها را از لحاظ حوزه فعالیت یشان بر بستر کامپیوتر و شبکه‏‌‌های موبایل تبیین می‌نماید و محبوبیت کاربرانشان را با توجه به قابلیت‏‌‌های ویژه هر شبکه مورد بررسی قرار می‌دهد و آینده و چشم انداز‏‌‌های هر یک را بیان می‌کند.

منبع : مقاله مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

نویسنده:

تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 20:53

نظرات(0)

تعداد بازديد : 43

به این پست رای دهید:

ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد( انگلیسی: Performance measurement) اندازه‌گیری عملکرد یا سنجش عملکرد، فرایندی است که با هدف تعیین درجه کفایت و لیاقت کارکنان از لحاظ انجام وظایف محوله و قبول مسیولیت‌ها در سازمان، انجام می‌گیرد.
در این فرایند مدیران ارشد یک سازمان، شرکت، موسسه یا نهاد، رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را مورد بررسی و مشاهده قرار می‌دهند، تا بتوانند بازخوردهای لازم را درباره نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان، به آنها ارایه نمایند.
به بیانی ساده ارزیابی عملکرد به سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوه انجام کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار اطلاق می‌گردد.
مدیریت عملکرد( انگلیسی: Performance management) مدیریت عملکرد فرآیندی استراتژیک و یکپارچه که در جهت بهبود مستمر عملکرد و توسعه توانایی‏‌‌های کارکنان و ایجاد فضای کار تیمی و دسته جمعی که در نهایت موجب تعالی سازمان می‌گردد.
عملکرد به معنای تلاش کارکنان برای به انجام رساندن کارشان یا دستیابی به اهداف تعیین شده است.
هر شغلی مسیولیت‌هایی را به همراه دارد که باید طبق استانداردهای تعریف‌شده انجام شوند.
این کار کمک می‌کند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ی کارکنان برای آینده مشخص شود.
براساس ارزیابی عملکرد، بهترین کارکنان پاداش می‌گیرند تا این انگیزه‌ی پیشرفت در سایرین نیز تقویت شود.
بنابراین ارزیابی عملکرد یک مسیولیت مدیریتی است که استانداردهای شغلی را مشخص و تعیین می‌کند که عملکرد کارکنان در حدود استانداردهای تعیین شده هست یا خیر.
ارزیابی عملکرد کمک می‌کند تا ویژگی‌های کارکنان را بسنجیم و حدود توانایی آنها را تخمین بزنیم.
با ارزیابی عملکرد می‌توان در خصوص ارتقای شغلی کارکنان، نیاز به آموزش و بهبود توانایی‌‌شان تصمیم‌گیری کرد.
به فرایندی که با هدف تشخیص درجه کفایت و لیاقت کارکنان در سازمان، انجام می‌گیرد، ارزیابی عملکرد( Performance measurement) می‌گویند.
در این فرآیند فرد از نظر اجرایی در وظایف محوله و قبول مسیولیت‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در فرایند ارزیابی عملکرد مدیران ارشد سازمان رفتار کارکنان زیرمجموعه خود را بررسی می‌کنند، تا بتوانند نقاط قوت و ضعف رفتار کارکنان را با توجه به بارخورد‏‌ها استخراج کنند بهطور خلاصه ارزیابی عملکرد بصورت دوره‌ای با هدف کشف استعداد و ظرفیت بالقوه فرد و برنامه ریزی در جهت بهبود سازمان انجام می‌گیرد.

منبع : مقاله ارزیابی عملکرد

نویسنده:

تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 20:51

نظرات(0)

تعداد بازديد : 47

به این پست رای دهید:

کارآفرینی سازمانی

کارآفرینی سازمانی،( به انگلیسی: Intrapreneurship) فرآیندی در کارآفرینی است که سازمان طی می‌کند، تا همه کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام فعالیت‌های فردی یا گروهی را به‌طور مستمر، سریع و راحت در سازمان مرکزی به ثمر برسانند.
هنگامی که فعالیت کارآفرینی توسط فرد یا گروه کارآفرین در داخل یک سازمان انجام بگیرد، به آن کارآفرینی سازمانی گویند.
به‌طور متداول واژهٔ کارآفرینی( مانند واژه‌های فیزیک، شیمی و ریاضی) دو مفهوم را می‌رساند: کارآفرینی به معنای فرایند و پدیدهٔ خلاقیت و نوآوری عرضه شده( تجاری شده) و کارآفرینی به معنای یک رشته علمی.
رشته علمی کارآفرینی تحت عنوان مدیریت کارآفرینی، مهندسی کارآفرینی و نیز کارآفرینی‌شناسی نیز نامیده می‌شود.
کارآفرین، فردی است که با صرف زمان و انرژی لازم، منابع، نیروی کار، مواد اولیه و سایر دارایی‌ها را به گونه‌ای هماهنگ می‌سازد که ارزش آن‌ها یا محصولات حاصل از آن‌ها نسبت به حالت اولیه‌اش افزایش یابد( ایجاد ارزش افزوده کند ). کارآفرینان با مهارتی که در تشخیص فرصت‌ها و موقعیت‌ها و ایجاد حرکت در جهت توسعهٔ این موقعیت‌ها دارند، پیشگامان حقیقی تغییر در اقتصاد و تحولات اجتماعی محسوب می‌شوند.
کارمندان در حالی که برای سازمان بزرگی مشغول به کار هستند، می‌توانند مانند یک کارآفرین فکر و عمل کنند.
کارآفرینان سازمانی، معمولا به تنهایی ابتکار عمل را به دست می‌گیرند تا محصولات، فرآیندها، سیاست‌ها و خدماتی برای سازمان‌شان ایجاد کنند، در حالی که هنوز تحت لوای ارزش‌ها و اهداف سازمان فعالیت می‌کنند.
- کارآفرینی سازمانی ابداع شده تا فعالیت‌های نوآورانه را در یک بافت سازمانی توصیف کند.
از طرف دیگر، واژه‌ی کارآفرینی سازمانی بر جنبه‌های مشارکت و همکاری نیز تاکید دارد.
- کارآفرینی سازمانی همچنین می‌تواند بهبود یک فرایند را درون شرکت در برگیرد.

منبع : مقاله کارآفرینی سازمانی

نویسنده:

تاریخ: شنبه 19 مرداد 1398 ساعت: 20:49

نظرات(0)

تعداد بازديد : 40

به این پست رای دهید:

ليست صفحات

تعداد صفحات : 4